+ 36 20 333 52 40

A blended learning jelentése – Mikor segít a vegyes képzés?

Amikor digitalizációról beszélünk, az első példák között eszünkbe juthat a Bolt vagy a Wolt, amelyek online szolgáltatások, mégis erősen kötődnek a felhasználó offline élményéhez. A blended learning hasonló: egyensúlyt keres a személyes képzés és az e-learning között. Műhelycikkünkben elmagyarázzuk a blended learning jelentését, bemutatjuk előnyeit, veszélyeit, alkalmazási modelljeit és arra is kitérünk, hogyan érdemes bevezetni.

A blended learning jelentése

A blended learning olyan oktatási megközelítés, amely a személyes (pl. tantermi) és az online tanítási módokat ötvözi. Középiskolákban, főiskolákon és egyetemeken ez egy gyakran alkalmazott tanulási mód. 

Kicsit pontosabban a blended learning olyan formális oktatási program, amelyben:

A tanuló részben online tanul, és a tanulási idő, hely, útvonal vagy tempó felett bizonyos fokú kontrollt gyakorol. A használt e-learning technológiának legalább részben át kell helyeznie a tartalom és a tanulás irányítását a tanuló döntési körébe. Nem az a fontos tehát, hogy a tanulók milyen típusú technológiát használnak, hanem az, hogy hogyan használják, és milyen mértékű kontrollt gyakorolnak felette. Lehetőséget kell biztosítani a tanulóknak arra, hogy szünetet tartsanak, visszalépjenek vagy előre ugorjanak az online tartalmak között, de arra is, hogy megválaszthassák a tanulás vagy tesztkitöltés idejét, módját illetve helyszínét.

A tanuló részben otthonától távol tanul, egy fizikai helyszínen, például egy tanteremben.

A tanuló egy meghatározott tanulási útvonal mentén tanul, amelyen a tanulási módok összekapcsolódnak, hogy integrált tanulási élményt nyújtsanak.

Mi a különbség a hibrid tanulás és a blended learning között?

A blended learning mellett létezik hibrid oktatás is. Ezt a két tanulási megközelítést gyakran tévesen szinonimának tekintik, pedig jelentős különbség van köztük. A hibrid tanulás során egy oktató hagyományos órát tart a tanulóknak, akik közül néhányan személyesen vesznek részt a képzésen, míg a többiek virtuálisan, például otthonról csatlakoznak. A blended learning ezzel szemben a személyes tanítást online tanulási módszerekkel kombinálja, így a tanulók például meghallgatnak egy előadást egy munkahelyi tárgyalóban, majd ott vagy otthon online tesztet töltenek ki a tanultakról.

blended learning

A blended learning előnyei

Megfelelően kialakítva a blended learning kurzusok számos előnnyel járhatnak mind a tanulók, mind a szervezetek számára a hagyományos személyes képzéshez viszonyítva.

Előnyök az oktatók számára

Interaktív tanulási folyamat

Az elméleti tudnivalók elsajátítása interaktívan, gombokra kattintással, párbeszéd-szimulációkban való részvétellel, játékos feladatokon keresztül sokkal érdekesebb és hatékonyabb.

Hatékonyság

Amellett, hogy az e-learning módszerek sok esetben megkönnyítik az anyag elsajátítását, blended képzés esetében az oktatók és a tanulók közötti interakciós lehetőségek e-mailben, fórumokon vagy chatszobákban fokozhatják a tanulók elkötelezettségét, és teret adnak az együttműködésen alapuló tanulásnak.

Önálló tanulás

Az egyéni tanulási útvonal önálló szabályozásának és ütemezésének képessége elengedhetetlen a tanulók számára a blended képzés során. A saját beosztásuk szerint, a hét minden napján, 24 órában hozzáférhetnek a tudnivalókhoz.

Személyre szabás

Blended learning környezetben az oktatók nagyobb rálátással rendelkeznek a tanuló fejlődésére, és az online tanulási eszközök segítségével könnyebben azonosíthatják bizonytalanságaikat és hiányosságaikat, így egyszerűbben választhatják ki azokat a módszereket, amelyek jobban megfelelnek a tanulók szükségleteinek és érdeklődési köreinek.

Előnyök a szervezetek számára

Alacsonyabb költségek

A személyes képzésekhez képest a szervezeteket terhelő költségek nagy része a blended learning alkalmazásával csökken. Az utazási költségektől a tantermek használatáig és a tananyagok kinyomtatásáig rengeteg pénzt takarítható meg a digitális tanulással.

Nagyobb tanulói elkötelezettség

Egyetlen szervezetnek sem érdeke, hogy kényszerítéssel szorítsa rá a munkavállalókat a tanulásra, mert az soha nem működik jól. Érdekeltté kell őket tenni benne, hogy eredményes legyen. A blended learning a tanulók nagyobb elköteleződéséhez vezet azáltal, hogy sokféle lehetőséget biztosít és digitális eszközöket is használ.

Részletes elemzés

Mennyi időbe telt egy tanulónak a teszt kitöltése? Hányszor nézett meg egy-egy tananyagrészletet? Vannak feladatai, amikkel elcsúszott? Ezekre a kérdésekre a személyes oktatásnál nagyon nehéz válaszokat találni. Blended learning esetén egy e-learning rendszer sokféle riportolási funkciója rengeteget segít a tanulás hatékonyabbá tételében. A tanuló előrehaladása alapján az is látható, hogy mennyire kompetens bizonyos témákban, készen áll-e a továbblépésre vagy szüksége van még ismétlésre.

tanulási környezet

Hogyan alakítsunk ki hatékony online tanulási környezetet?

Munkatársunk, Hosszú Lívia műhelycikkében röviden olvashatsz arról, hogy lehetséges-e egy hatékony online tanulási környezet létrehozása, és ha igen, hogyan lehet kialakítani.

Olvass tovább!

A blended learning veszélyei

Új készségek az oktatók számára

A blended képzés különleges digitális kompetenciákat igényel, mivel az oktatóknak meg kell tanulniuk az e-learning rendszer és a tananyagfejlesztő szoftverek egyes funkcióinak használatát, ami sokak számára okozhat nehézségeket. Előfordulhat az is, hogy az e-learningben tapasztalatlan tanárok esetleg túl sok digitális tanulnivalót adnak fel (hiszen látszólag nincs időkorlát), és ez túlterheli a tanulókat.

Plágium

Minél több e-learning tartalmat hoztok létre, annál nagyobb a plágiumveszély. Az oktatók ezt véletlenül is megtehetik, például ha találnak egy képet, amely jól illusztrálja a mondadójukat, és hozzáadják az online kurzusukhoz, holott a kép szerzői jogvédelem alatt áll. Ha ez megtörténik, akkor a szervezet kerülhet bajba.

Esetleg magasabb költségek

Blended learning esetén a szoftverek és a személyes tanítás költségeit is ki kell fizetnetek, ezért nagyon oda kell figyelni arra, hogy minél hatékonyabb és a céljatioknak megfelelő módszereket és eszközöket válasszatok!

A blended learning modellek

A legnehezebb dolog a blended learning alkalmazásában az, hogy ez a módszer rendkívül rugalmas. A stratégiák és eszközök sokfélesége, valamint az, hogy mindent egyensúlyba kell hozni, sokszor még a tapasztalt oktatási szakembereket is kihívások elé állíthatja. Ennek a problémának a feloldására dolgoztak ki blended learning modelleket, amelyek általánosan alkalmazhatóak a kurzusok létrehozásakor. 

Rotációs modellek

Ezekben a modellekben a tanulócsoportot kisebb egységekre bontják, hogy felváltva, különböző szakaszokban különböző típusú feladatokat hajtsanak végre. A tanulók meghatározott ütemezés szerint váltogatnak a tanulási módok között, egyes tevékenységek online, mások pedig személyesen valósulnak meg.

Állomásos rotáció

A résztvevők meghatározott ütemezés szerint váltogatják az állomásokat, amelyek közül legalább az egyik egy online tanulási állomás. Ez a modell az iskolákban a legelterjedtebb.

Géptermes (Lab) rotáció

Hasonlít az állomásos rotációhoz, ebben az esetben azonban az online tanulás egy külön erre a célra kialakított gépteremben történik. Ez is elsősorban iskolákban hasznos, így könnyebben be tudják osztani a rendelkezésre álló infrastruktúrát és a tanárok idejét.

Egyéni rotáció

A tanulók itt is egyik állomásról a másikra mozognak, de az oktató vagy egy speciális algoritmus határozza meg az egyéni útvonalat. A tanulóknak nem kell az összes állomást felkeresniük, csak azokat, amelyek szerepelnek az ütemtervükben.

Más modellek

Fordított osztályterem

Ez a modell megfordítja az egyes tanulási terek hagyományos szerepét. A tanulók az elméletet online sajátíthatják el, személyesen pedig az oktató irányításával csoportos gyakorlatokban, projektekben és megbeszéléseken vesznek részt. A tanulók az új tartalmat otthon tanulják meg a személyes oktatás előtt, az ott töltött időt pedig aktív tanulásra és az újonnan tanult készségek alkalmazására fordítják.

Flex modell

Lehetővé teszi a tanulók számára, hogy maguk irányítsák a tanulásukat. Aktuális igényeiknek megfelelően léphetnek át egyik online vagy személyes tevékenységről a másikra, miközben az oktatók rugalmasan, egyéni szükségletek szerint nyújtanak támogatást és oktatást. Az online tanulás a Flex modellben a résztevők tanulásának gerincét képezi.

À la carte modell

A résztevők a személyes kurzusok mellé online kurzusok közül is választhatnak.

Dúsított (Enriched) virtuális modell

A tanulók a tananyag nagy részét online végzik, de emellett részt vehetnek személyes képzéseken is. Ez a modell nem követeli meg a folyamatos személyes képzést, mint a fordított osztályterem, de nem is teljesen online kurzus, mert valamilyen formában, például kéthetente egyszer személyes alkalmakra is sor kerül.

tudásmenedzsment

Tudásmenedzsment: hogyan hozzuk ki maximumot a szervezet tudásából?

A tudásmenedzsment a szervezeten belüli közös tudás létrehozásának, szervezésének, felhasználásának és megosztásának folyamata. De mit jelent a gyakorlatban? Hogyan javíthat alkalmazása a szervezet működésén? És milyen eszközöket érdemes használni hozzá?

Olvass tovább!

Hogyan indítsátok el a blended learning programot?

1

Határozzátok meg a blended learning céljait!

Határozzátok meg, hogy milyen eredményeket vártok a blended learning alkalmazásától. Ez például lehet az, hogy a tanulók inkább a sajátjuknak érezzék a tanulást, fontosabb részei legyenek a folyamatnak és önállóbbá váljanak, vagy az, hogy a munkatársaknak több együttműködési lehetősége legyen, esetleg az, hogy az oktatás költséghatékonyabbá váljon.

Válasszátok ki a modellt!

A kitűzött célok alapján válasszátok ki a legmegfelelőbb blended learning modellt (vagy modelleket)! Vegyétek figyelembe, hogy az egyes modellek, milyen eszközöket és tantermeket igényelhetnek!

3

Szerezzétek be a megfelelő digitális eszközöket!

A blended képzés online részének elindításához szükségetek lesz egy tananyagfejlesztő szoftverre és egy e-learning rendszerre a tartalom átadásához és a tanulók előrehaladásának nyomon követéséhez.

4

Válasszátok ki a megfelelő tanulási környezetet!

A választott modelltől függően gondoljátok végig, milyen termekre vagy egyéb helyszínekre lesz szükségetek a személyes oktatáshoz!

Segítségre van szükséged?

Ha szervezetednél nekivágnátok a blended learning illetve az e-learning bevezetésének vagy megújításának, de bizonytalan vagy, merrefelé indulj, keress minket, és segítünk kiválasztani a legjobb megoldást! Amennyiben korlátozottak az erre fordítható erőforrásaid, javasoljuk, hogy mindenképp vedd fel velünk a kapcsolatot, szakértő segítséggel ugyanis rengeteg munka és költség megtakarítható!

Ha hasznos volt ez az írás, kövess minket Facebookon vagy Linkedinen, hogy értesülj a legújabb cikkekről!

Illetve fordulj hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségek valamelyikén! ⬇️

Klippe Learning

Kik vagyunk?

Digitális oktatási szakértők és szoftverfejlesztők, akik követik a trendeket és innovatív megoldásokat kínálunk az általunk készített tananyagokban és rendszerekben. Már 14 éve foglalkozunk digitális képzésekkel, komplex e-learning tananyagok készítésével és rendszerek bevezetésével.

A Klippe Learning csapata elkészíti számodra azt a digitális oktatási és tanulási megoldást, amit megálmodtál – vagy megálmodjuk helyetted, ha nem tudod, hogy pontosan mire van szükséged. Saját tartalom, kreatív és motiváló módszerek, hozzád alakított platform.

Hol érsz el minket?

Ha szeretnél többet megtudni egyedi tananyagainkról, az e-learning rendszerekről, a képzéseinkről, vagy árajánlatot kérnél, vedd fel velünk a kapcsolatot:
írj nekünk a jobb oldali űrlapon keresztül!
vagy hívj fel minket:
vagy írj email-t:

        Ha szeretnél többet megtudni egyedi tananyagainkról, az e‑learning rendszerekről, a képzéseinkről, vagy árajánlatot kérnél, írj nekünk!