+ 36 20 333 52 40

Hogyan alakítsunk ki hatékony online tanulási környezetet?

Napjainkban számos lehetőség áll rendelkezésünkre, ha tanulni szeretnénk. A tanítás-tanulási folyamat a technika fejlődésével folyamatosan változik. A hagyományos oktatás mellett egyre többen részesítik előnyben az online oktatás nyújtotta lehetőségeket is, amely által szintén hatékony lehet a tanulás. Munkatársunk, Hosszú Lívia műhelycikkében röviden olvashatsz arról, hogy lehetséges-e egy hatékony online tanulási környezet létrehozása, és ha igen, hogyan lehet kialakítani.

A tanulási környezet meghatározása

A tanulási folyamat, ahol a tanuló az oktatási tartalommal, illetve az ehhez kapcsolódó tanulási tevékenységekkel találkozik, az történhet hagyományos, tantermi keretek között, illetve online környezetben is. Azonban fontos észben tartanunk, hogy mindegyik tanulási környezetnek meg vannak a maga sajátosságai.

Míg a hagyományos környezet alatt leginkább a tantermi kereteket értjük, addig az online tanulási környezetben a tanulás egész folyamata, az interaktivitás, kommunikáció teljesen online zajlik. Például, egy tantermi oktatás során a tanuló akár azonnal személyesen fel tudja tenni esetleges kérdéseit a témával kapcsolatban, mindez online környezetben is megvalósítható, például egy fórum keretében hozható létre.

tanulási környezet

Lehetséges egy hatékony online tanulási környezet kialakítása? Jó, de hogyan?

Minden tananyagfejlesztés során az a célunk, hogy az elkészült e-elearning tananyag hatékony és eredményes legyen, a tanulók elégedettek legyenek. Ahhoz, hogy ez megvalósuljon, egy olyan online tanulási környezetet kell létrehoznunk, amelyben egyrészt a tanuló el tudja érni a kitűzött tanulási céljait, másrészt mindezt úgy tudja megtenni, hogy a tanulási folyamat közben folyamatosan motivált tudjon maradni.

De mindezt, hogyan tudjuk elérni? Merülhet fel benned is a kérdés. Az alábbiakban nézzük meg néhány lépést, amelyek a segítségedre lehetnek ebben:

Oktatástervezési modell alkalmazása

Például az ADDIE modell: egy 5 lépésből álló tanulócentrikus modell, amelynek lépései a következők:

  1. Analysis-Elemzés
  2. Design-Tervezés
  3. Development-Fejlesztés
  4. Implementation-Kivitelezés
  5. Evaluation-Értékelés

Vagy a Klippe 5C modellje is jó megközelítés lehet, amelyről bővebben itt olvashatsz.

A tervezés során gondoljuk át

hogyan jelenítsük meg az oktatási tartalmat

A vizualitásnak rendkívül nagy szerepe van az e-learning tananyagok esetében (is). Egy színes, egységes tananyagból sokkal szívesebben megy a tanulás. Éppen ezért fontos, hogy a témához illeszkedő színeket, betűtípust, grafikai elemeket alkalmazzunk, amelyek hozzájárulnak az oktatási tartalom minél jobb megértéséhez/elsajátításához.
Továbbá fontos azt is észben tartatunk, hogy az oldalak rendezettek legyenek, és ne zsúfoljuk túl őket.

milyen tevékenységeket, interakciókat alkalmazzunk

Lényeges, hogy a tananyagunk interaktív legyen, változatos feladatokat tartalmazzon, ezáltal is fenntartva a tanuló figyelmét és motivációját.

milyen visszajelzéseket adjunk a tanulóknak

A rendszeres visszacsatolás elengedhetetlen a tanulási folyamat során, éppen ezért figyeljünk rá, hogy tanulóinknak mindenképpen adjuk visszajelzéseket egy-egy feladatmegoldást követően.

E-learning a virtuális valóságban: az immersive learning

Az immersive learning vagy magával ragadó tanulás egy dinamikus e-learning stratégia, ami forradalmasíthatja az oktatás világát. Tudj meg róla többet!

Olvass tovább!

Tanulói magatartás – Ki ül a képernyő előtt?

A fejlesztés során kulcsfontosságú szereplő a tanuló, éppen ezért a tananyagfejlesztési folyamat kezdő lépéseként tájékozódjunk, kiknek készítjük a tananyagot, milyen előzetes tudással rendelkeznek, milyen életkorúak.

Miután számos információt megtudtunk a célcsoportról, a tervezés megkezdésekor gondoljunk arra is, hogy a leendő tanulóink online tanulási környezetben fogják végezni a kurzust, amelyet eltérő tanulói magatartási forma jellemez, a hagyományos oktatási környezettel szemben. Hogy mire gondolunk?

Online környezetben a tanulás nem helyhez és időhöz kötött, a képernyő előtt tanulók egyéni tanulási utakat járnak be, eltérő attitűdökkel, más-más motivációval, célokkal, különböző ismeretekkel, tapasztalatokkal, időmenedzsmenttel rendelkeznek. Éppen ezért a hatékonyság és eredményesség elérése érdekében a fejlesztés során ne csak a tananyag tartalmára koncentráljunk, illetve a felhasználóbarát kezelőfelület elérésére törekedjünk, hanem vegyük figyelembe, hogy milyen tanulói magatartással bírnak a célcsoport tagjai.

5 módszertani tipp amire érdemes figyelni a fejlesztés során

Az előző gondolatokat olvasva láthattad, ahhoz, hogy hatékony e-learning tananyagot készíthessünk tanulóinknak, számos fontos lépésre kell figyelnünk. Az alábbiakban ehhez szeretnénk még további gyakorlati segítséget nyújtani, néhány módszertani tippet megosztani veled, amelyek a hasznodra lehetnek:

1

Első lépésként tudj meg minél több információt a célcsoportról, akinek a tananyagot készíted, például:
/ korosztály
/ előzetes tudás
/ meglévő készségek
/ tanulói motivációk

Törekedj arra, hogy a tananyagot több rövid/kisebb egységekre/modulokra bontva építsd fel, ezáltal fenntartva a tanulók figyelmét!

3

A tervezés során érdemes lehet egy-egy tevékenység közé rövid szüneteket beiktatni, ezáltal lesz ideje a tanulónak elgondolkodni az olvasottakon/tanultakon.

4

A tananyagok összeállításakor egy-egy feladat/probléma megoldásra csoportba is rendezhetjük a tanulókat, amely által lehetőségük van egymástól is tanulni.

5

Érdemes a kurzusba online fórum lehetőséget is beépíteni, ahol a kurzust végző tanulók megvitathatják az tananyag témáját.

Nézd meg tananyagfejélesztési irányelveinket további hasznos ötletekért!

A műhelycikk szerzője Hosszú Lívia pedagógia szakot hallgat, e-learning fejlesztő specializáción. Tananyagfejlesztőként 2022 tavaszától dolgozik a Klippénél.

Felhasznált források

Ollé János, Kocsis Ágnes, Molnár Előd, Sablik Henrik, Pápai Anna, Faragó Boglárka: Oktatástervezés, digitális tartalomfejlesztés. Líceum Kiadó, Eger. 2016.

Papp-Danka Andrienn: Az online tanulási környezettel támogatott oktatási formák tanulásmódszertanának vizsgálata. Elte Eötvös Kiadó, Budapest, 2014.

https://elearningindustry.com/minor-changes-dramatically-improve-elearning-courses

Segítségre van szükséged?

Ha belevágnál szervezetednél az e-learning kialakításába vagy fejlesztésébe, de bizonytalan vagy, hogyan érdemes belekezdeni, keress minket, és segítünk kiválasztani a legjobb megoldást! Amennyiben korlátozottak az erre fordítható erőforrásaid, javasoljuk, hogy mindenképp vedd fel velünk a kapcsolatot, szakértő segítséggel ugyanis rengeteg munka és költség megtakarítható!

Ha hasznos volt ez az írás, kövess minket Facebookon vagy Linkedinen, hogy értesülj a legújabb cikkekről!

Illetve fordulj hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségek valamelyikén! ⬇️

Klippe Learning

Kik vagyunk?

Digitális oktatási szakértők és szoftverfejlesztők, akik követik a trendeket és innovatív megoldásokat kínálunk az általunk készített tananyagokban és rendszerekben. Már 14 éve foglalkozunk digitális képzésekkel, komplex e-learning tananyagok készítésével és rendszerek bevezetésével.

A Klippe Learning csapata elkészíti számodra azt a digitális oktatási és tanulási megoldást, amit megálmodtál – vagy megálmodjuk helyetted, ha nem tudod, hogy pontosan mire van szükséged. Saját tartalom, kreatív és motiváló módszerek, hozzád alakított platform.

Hol érsz el minket?

Ha szeretnél többet megtudni egyedi tananyagainkról, az e-learning rendszerekről, a képzéseinkről, vagy árajánlatot kérnél, vedd fel velünk a kapcsolatot:
írj nekünk a jobb oldali űrlapon keresztül!
vagy hívj fel minket:
vagy írj email-t:

        Ha szeretnél többet megtudni egyedi tananyagainkról, az e‑learning rendszerekről, a képzéseinkről, vagy árajánlatot kérnél, írj nekünk!