+ 36 20 333 52 40

Tananyagfejlesztési irányelvek

Csapatunk tagjai hosszú évek óta foglalkoznak e-learning tananyagfejlesztéssel. Segítettünk például pénztárosokat a betanulásban, banki alkalmazottakat új belső szoftver megtanulásában, biztosító társaság kollégáit a compliance (megfelelési) képzések könnyedebb megismerésében vagy multinacionális cég alkalmazottait új termékük bevezetése során. Sokféle megrendelés és még többféle tapasztalat után kirajzolódtak a számunkra megkerülhetetlen szakmai irányelvek. E szempontokat az alábbi 6+1 pontban olvashatod.

1. Legyen világos a tananyagfejlesztés célja!

Sok az új kolléga és nekik szeretnéd általánosan bemutatni a céged? Át kell adni egy specifikus tudást sok alkalmazottnak, egyszerre? Fontosnak tartasz társadalmi ügyeket és szeretnéd, ha fiatalabb munkatársaid is tisztában lennének ezekkel? Evidensenk tűnik, de legelőször érdemes pontosan végiggondolni: mit, miért és kiknek szeretnél tanítani. Amellett, hogy a válaszaidhoz képest javasoljuk kulcsüzenetek megfogalmazását, az anyag hangneme, a használt grafikai elemek, de maga a tananyagtípus vagy akár a hossz is  mind erősen függ a cél/célközönség meghatározástól.

2. Legyen motiváló a tananyag!

A jó e-learning folyamat során a tanuló képes önállóan dolgozni. Mindenki máshogyan talál magában ehhez elegendő motivációt, de vannak eszközök, melyekkel elősegíthetjük a folyamatot.

Hogyan?

/ könnyen kezelhető, intuitíven elsajátítható, kényelmesen olvasható felület (pl.: megfelelő betűméret, jó minőségű képek stb.),
/ szabadon bejárható (akár félbe- vagy kihagyható) tananyagok, információ a képzés felépítéséről (pl.: tartalomjegyzék, fejezeteket bemutató ábra, menü, irányítópult stb.),
/ pozitív, gyakori és igazságos visszajelzési – feedback – lehetőségek, ahol csak a valóban átadott tananyagra kérdezünk rá (pl.: rövid teszt a következő tananyagrész kinyitása előtt, az oktatóval történő realtime chatelés stb.),
/ különböző tanulási stílusokhoz illeszkedő tartalmi mix (pl.: letölthető tartalom, videós betétek, animáció stb.), amely több érzékszerver is hat (lásd még auditív, vizuális vagy kevert tanulási stílusok),
/ személyre szabás (pl.: választható avatar, név kiírása stb.),
/ célközönséghez igazított technológiai megoldások, nehézségi elvárások,
/ kis egységekre bontott, mikrolearning (bite-sized learning) tananyagelemek, könnyebben fogyasztható tananyag  (egy-egy részt akár utazás közben, telefonon is át lehet nézni).

Tananyagfejlesztési irányelvek

Motivációs technikák

Bármilyen területről is érkezik megkeresés, különösen fontosnak tartjuk a motivációs technikákat és az interaktivitást növelő módszereket. Mindez a gameful learning szemlélet, így a Self-Determination Theory elveivel függ össze. Magyarra fordítva: szeretnénk, ha a tanulóban megerősödne az önállóság, a valahova tartozás és a “kompetens tanuló” érzése. Meglátásunk szerint – és kutatások is igazolják – , hogy a játékos tanulás mindebben segít. A lényeg nem egy-egy konkrét játék beemelése a tananyagba, hanem a tanulók elköteleződésének (engagement) kialakítása. Érdekel, hogy milyen technikákat és módszereket alkalmazunk?

Olvass tovább!

3. Legyen szakszerű az e-tananyag tartalma!

Fontosnak tartjuk, hogy a képzésben résztvevők lehetőséget kapjanak a tananyaggal szembeni kritikára vagy egyszerűen megvitathassanak számukra kérdéses elemeket. Egy belső szakmai fórum erre szuper teret adhat. E mellett természetesen alapvetés, hogy szakmailag is kifogástalan legyen a tartalom. Alkalmazzunk szakmai lektorokat szükség esetén!

4. Legyen interaktivitás által sokszínű a digitális tananyag!

Nem négyzetes képernyőkön látható szövegek folyamatos olvasására lettünk kitalálva, és azt sem mondhatjuk, hogy mindenki olvasással tanul a legjobban. Van, akinek kattingatni kell, más játékokkal fejlődik, sokan pedig az előadások meghallgatására és a jegyzetelésre esküsznek. Ahogyan a belső motivációt, úgy az interaktivitást is különböző módszerekkel támogathatjuk.

Hogyan?

/ irányítópult, tématérkép: a tanuló láthatja, pontosan hol és merre tart a tananyagban,
/ szófelhő: a lényeges fogalmak bemutatásához használhatjuk,
/ ikonokra kattintás, ikon-csúszka: egy-egy ikonra kattintva többletinformáció, kiegészítő leírás jelenik meg (az ikonokhoz kapcsolódva jobban rögzülhet a tartalom),
/ képtérkép: a képek nem csak jobban vonzzák a tekintetet: az ikonokhoz hasonlóan a képekhez kapcsolás is segíthet új információ befogadásában,
/ kérdezve tanulás: a kvíz az egyik legnépszerűbb formája a tanulásnak: a kérdezve tanulás jelentheti azt a helyzetet, mikor a tanuló egy adott kérdésre többféle lehetséges válasz közül választhatja ki a szerinte helyeset,
/ képkirakó: egy puzzle-höz hasonlóan részletekből lehet következtetni az egészre – ha sikerül, a tanuló azonnali jutalmazás élményt is kap,
/ plakettek: egymáshoz kötődő vagy egymásra épülő gondolatokat mutathatunk be,
/ minilapozó: folyamatokat vagy egy logikai egységbe tartozó tartalmakat mutathatunk be,
/ számkártyák: szám, betű, ikon vagy kép – kártyák is sokféleképpen segíthetik a tanulási folyamatot,
/ minijátékok: az ismert – vagy akár egyedi tervek alapján az adott tananyaghoz igazított – játékok az interaktivitás alapeszközei lehetnek.

+ és még számos egyéb lehetőség.

5. Legyen gazdag multimédiás tartalom segítségével sokszínű a tananyag!

Az interaktivitás sokszor összekötődik multimédiás, vagyis többféle médiumot használó eszközökkel: videóval, animációval, játékokkal. A multimédiás tartalmak területe  gyorsan és kreatívan fejlődik, új megoldásokról mi is folyamatosan tanulunk. Gyakran használt multimédiás tartalom például az előadásvideó, a szoftverszimuláció és a különböző szituációkat bemutató oktatófilm.

Tananyagfejlesztés

Tananyagfejlesztési folyamat

Érdekel, hogy készülnek a tananyagok? A saját kutatások alapján kialakított öt ciklus modell kreatív és kutatási folyamatok váltakozására és folyamatos visszacsatolásokra épít.

Olvass tovább!

6. Ne hagyjuk magára a digitális tananyagot (sem)!

Egy tananyag fejlesztési projekt nem a tananyag elkészítésével ér véget, hanem az elemzéssel: elérted a célokat? Érdemes megkérdezni a tanulókat, milyen élménnyel és eredménnyel zárták a képzést; megvizsgálni lehetséges fejlesztési lehetőségeket.

+ 1: Ne csak üljünk gép előtt!

Minden online tanulónak ajánljuk: ha nem is áll neki jógázni, de időnként mozgassa át a tagjait és pihentesse a szemét.

Klippe Learning

Kik vagyunk?

Digitális oktatási szakértők és szoftverfejlesztők, akik követik a trendeket és innovatív megoldásokat kínálunk az általunk készített tananyagokban és rendszerekben. Már 14 éve foglalkozunk digitális képzésekkel, komplex e-learning tananyagok készítésével és rendszerek bevezetésével.

A Klippe Learning csapata elkészíti számodra azt a digitális oktatási és tanulási megoldást, amit megálmodtál – vagy megálmodjuk helyetted, ha nem tudod, hogy pontosan mire van szükséged. Saját tartalom, kreatív és motiváló módszerek, hozzád alakított platform.

Hol érsz el minket?

Ha szeretnél többet megtudni egyedi tananyagainkról, az e-learning rendszerekről, a képzéseinkről, vagy árajánlatot kérnél, vedd fel velünk a kapcsolatot:
írj nekünk a jobb oldali űrlapon keresztül!
vagy hívj fel minket:
vagy írj email-t:

        Ha szeretnél többet megtudni egyedi tananyagainkról, az e‑learning rendszerekről, a képzéseinkről, vagy árajánlatot kérnél, írj nekünk!