+ 36 20 333 52 40

Hogyan fejlesszük Moodle rendszerünket?

A Moodle e-learning rendszer megkönnyíti a kurzus résztvevőinek dolgát és rugalmasabbá teszi a tanulást, viszont nem mindegy, hogyan alakítjuk ki a felépítését. Műhelybejegyzésünkben összegyűjtöttünk néhány tanácsot arra vonatkozóan, hogyan fejlesszük a Moodle rendszerünket úgy, hogy az online órákból kihozzuk a maximumot, és a lehető leghatékonyabbá tegyük őket!

Mi a Moodle?

Az e-learning rendszer, másnéven Learning Management System (LMS) az a digitális tér, ami felületet és funkciókat biztosít a tanulási folyamathoz. A Moodle egy ingyenes és nyílt forráskódú LMS-rendszer, amely PHP nyelven íródott. A pedagógiai elvek alapján kifejlesztett Moodle-t használják iskolákban, egyetemeken és vállalatoknál is; telepíthető és felhőalapú változatban is elérhető, és számos hasznos, beépített funkcióval rendelkezik illetve számtalan plugin is elérhető hozzá.

1. A bejelentkezés egyszerűsítése

A tanulók a bejelentkezéskor szerzik meg az első benyomásukat a Moodle-ről, viszont, ha már itt akadályokba ütköznek, könnyen lehet, hogy negatív kép alakul ki bennük a platformról. Megkönnyíthetitek a dolgukat, ha SSO-t (Single-Sign-On) vezettek be, ahol a felhasználók ugyanazokkal a hitelesítő adatokkal léphetnek be az LMS-be, amiket a szervezeten belül más rendszerekhez is használnak, legyen szó akár Google Workspace-fiókról, Microsoft fiókról vagy más CRM rendszerről.

Előfordul, hogy a bejelentkezés során egy tanuló problémába ütközik, érdemes ezért a kezdőoldalon egyértelműen feltüntetni, hogyan készíthet új jelszót, hogyan állíthatja vissza a fiókját vagy miként fordulhat segítségért az IT support felé.

2. Az irányítópult rendszerezése

A bejelentkezés után a felhasználók egyből az irányítópultot látják, a Moodle pedig lehetővé teszi, hogy ezt is testre szabjuk. Gondoljátok át, hogy a felhasználók számára melyek a legfontosabb információk, amikor belépnek a platformra, és gondoskodjatok arról, hogy ezek jól láthatóan jelenjenek meg, és távolítsatok el minden olyan ikont, ami irreleváns vagy nem élvez akkora prioritást. Érdemes szem elé helyezni a naptárt és a közelgő határidők listáját, a kurzusokról szóló híreket, és megjeleníteni a tanfolyam követelményeit, illetve, hogy a tanulók, hogyan haladnak és éppen hol tartanak egy adott kurzuson elvégzésében. Tapasztalataink szerint jól működik a Moodle felülete kommunikációs csatornaként is, hiszen ebbe a rendszerbe általában mindenkinek szükséges belépni, legalább a kötelező oktatások elvégzése miatt.

Az e-learning tananyagok lokalizációja és a mesterséges intelligencia

A lokalizáció nagyon fontos az e-learning tartalmak esetében is, de ez a folyamat a legtöbbször túlmutat a fordításon. Mi változott ebben a generatív mesterséges intelligencia eszközök tömeges megjelenésével? Miért érdemes lokalizálni a tananyagokat? Mik lehetnek a lokalizálás lépései?

Olvass tovább!

3. Átlátható és következetes felület

Ha a tanfolyam felépítése következetes, a követelmények és a feladatok pedig transzparensek, a tanulók jobban tudnak a tananyagra és annak elsajátítására koncentrálni, hiszen így nem azzal kell foglalkozniuk, hol és hogyan találnak meg dolgokat. De hogyan legyetek – és maradjatok – a kurzus során következetesek?

Nem mindegy az elnevezés

Használjatok elnevezéseket az összes szakaszra, blokkra és mappára, hogy a tanulók a későbbiekben is átlássák, hogy egy adott feladat vagy rész pontosan mire utal vissza! Bár a Moodle rendelkezik keresőfunkcióval, ez akkor működik a legjobban, ha a tartalmat logikusan címkézitek és kategorizáljátok. A blokkok következetes és átgondolt megtervezése nemcsak a tanulóknak segít abban, hogy könnyebben megtalálják, amit keresnek, de az oktatóknak is sok időt és energiát spórol.

Részletes instrukciók

Adjatok világos és következetes utasításokat a kvízekhez és feladatokhoz, hogy a tanulók tisztán értsék, mi is a pontos feladat! El kell-e érniük egy bizonyos szintet, teljesíteni kell a feladatot vagy elegendő csak egy fórumbejegyzésre válaszolni? Szögezzétek le előre, hogy mik a teljesítési kritériumok, azon időközben ne változtassatok, így a kurzus résztvevői fel tudnak készülni arra, hogy mire számíthatnak!

Vizuális következetesség

A Moodle Atto szövegszerkesztőjében elérhető szövegstílusok lehetővé teszik, hogy az információkat címsorok és alcímek segítségével rendszerezzük, ami a tartalmat is könnyebben hozzáférhetővé és átláthatóbbá teszi. Legyetek következetesek, és mindig válasszatok hasonló stílusú képeket és ikonokat, hogy a kurzus professzionálisabbnak és letisztultabbnak látsszon!

A Moodle-ban való könnyű navigáció nagyon fontos a motiváció fenntartásához, a felhasználói élmény javítása érdekében pedig a tanfolyamok elrendezése sem mindegy. A következetesség itt is kulcsfontosságú, a felhasználóknak ismerős felületet kell látniuk, ahogy kurzusról kurzusra haladnak. A tanfolyamsablonok használata ideális módja annak, hogy az új tanfolyamoknál ragaszkodni tudjunk egy már jól bevált látványvilághoz és elrendezéshez.

Reszponzív felület

Bár a tanfolyamok asztali gépen is elérhetőek, valószínű, hogy a tanulók okostelefonon vagy táblagépen fogják megnyitni őket, így a reszponzivitás is nagy szerepet játszik abban, milyen élmény lesz elvégezni a kurzust. Szánjatok időt arra, hogy minden új kurzust teszteltek telefonon és tableten is, különösen nagy figyelmet fordítva az oldal betöltési idejére, hogy mennyit kell legörgetni, valamint, hogy mennyire könnyű ujjal vagy tollal interakcióba lépni az olyan elemekkel, mint a videóvezérlők, gombok vagy linkek!

4. Ha növeljük a változatosságot, a motiváció is nő

Tovább javíthatjátok a Moodle-tanfolyam hatékonyságát, ha változatosságot visztek bele. Az LMS rendszer számos lehetőséget rejt, amiket érdemes kiaknázni: emeljetek be minél változatosabb tartalmakat és oktatási módszereket, és vonjátok be minél többféleképpen a tanulókat a kurzusba. Például adjatok személyre szabott visszajelzést egy rövid videóval vagy hanganyaggal, és alkalmazzatok hozzáférési korlátozásokat és csoportosításokat, így kézben tarthatjátok, hogyan, mikor és mi jut el az adott kurzus résztvevőihez!

moodle fejlesztés laptop

5. Kommunikációra ösztönzés

Magától értetődő, hogy a tanulók kapcsolatba lépnek a Moodle platformmal, viszont fontos számításba venni, hogy más felhasználókkal – például az oktatóval vagy más tanulókkal – is érintkezniük kell. Érdemes a kurzus résztvevőit a közös munkára és az együttműködésre biztatni: osszanak meg egymással fotókat, prezentálják a munkájukat, beszélgessenek a fórumon! Az interaktív kurzus hatékonyabbá és eredményesebbé teszi a tanulási folyamatot is.

A Moodle számos szinkron és aszinkron kommunikációs eszközt kínál a felhasználók közötti kommunikációra. Lehetőség van fórumokat létrehozni lehet, hogy a tanulók kommunikálni tudjanak egymással, tanácsot vagy visszajelzést adjanak és kapjanak. A valós idejű csevegőszobák hasonló funkcióval bírnak, lehetővé téve a tananyagról vagy az értékelésekről folytatott élő beszélgetéseket. A beépített üzenetküldő szolgáltatás pedig arra jó, hogy akár egy-egy tanulóval, vagy létrehozott csoporttal kommunikáljatok. Ez a funkció ideális a frissítések és hírek eljuttatására, így mindenki naprakész lehet a legfontosabb tudnivalókkal, értesülhet az új kurzusokról vagy funkciókról, és emlékeztetőt kaphat a közelgő határidőkről.

6. Támogatás biztosítása

Talán mindenki fel tudja idézni a legelső napját az iskolában, amikor az egész épület egy útvesztő, és az ember azt sem tudja, melyik órára, melyik terembe induljon, ilyenkor jól jönne egy részletes eligazítás. Az e-learningnél is hasonló a helyzet: nyújtsatok megfelelő képzést a platformról a tanulóknak, akik, ha magabiztosan és kényelmesen tudják használni a rendszert és nem elvesznek benne, sokkal jobb tapasztalatokkal fognak gazdagodni!

Bármennyi munkát is fektettek a felhasználói élmény optimalizálásába, a tanulók időnként eltévednek, összezavarodnak, vagy olyan problémába ütköznek, amelyet nem tudnak egyedül megoldani. Ezért lényeges, hogy a támogatás folyamatosan a tanulók rendelkezésére álljon: beállíthatunk például kapcsolattartási linket, vagy létrehozhatunk olyan fórumokat, ahol a résztvevők kérdéseket tehetnek fel, ha valamiben bizonytalanok. Szervezhettek fogadóórákat is, ahol a tanulók videóchaten keresztül tehetik fel az időről időre felmerülő kérdéseiket.

Segítségre van szükséged?

Ha szervezetednél a megfelelő fejlesztésekkel szeretnéd hatékonyabbá és átláthatóbbá tenni a Moodle rendszert, de bizonytalan vagy, merrefelé indulj, keress minket, és segítünk kiválasztani a legjobb megoldásokat! Amennyiben korlátozottak az erre fordítható erőforrásaid, javasoljuk, hogy mindenképp vedd fel velünk a kapcsolatot, szakértő segítséggel ugyanis rengeteg munka és költség megtakarítható!

Ha hasznos volt ez az írás, kövess minket Facebookon vagy Linkedinen, hogy értesülj a legújabb cikkekről!

Illetve fordulj hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségek valamelyikén! ⬇️

Klippe Learning

Kik vagyunk?

Digitális oktatási szakértők és szoftverfejlesztők, akik követik a trendeket és innovatív megoldásokat kínálunk az általunk készített tananyagokban és rendszerekben. Már 14 éve foglalkozunk digitális képzésekkel, komplex e-learning tananyagok készítésével és rendszerek bevezetésével.

A Klippe Learning csapata elkészíti számodra azt a digitális oktatási és tanulási megoldást, amit megálmodtál – vagy megálmodjuk helyetted, ha nem tudod, hogy pontosan mire van szükséged. Saját tartalom, kreatív és motiváló módszerek, hozzád alakított platform.

Hol érsz el minket?

Ha szeretnél többet megtudni egyedi tananyagainkról, az e-learning rendszerekről, a képzéseinkről, vagy árajánlatot kérnél, vedd fel velünk a kapcsolatot:
írj nekünk a jobb oldali űrlapon keresztül!
vagy hívj fel minket:
vagy írj email-t:

        Ha szeretnél többet megtudni egyedi tananyagainkról, az e‑learning rendszerekről, a képzéseinkről, vagy árajánlatot kérnél, írj nekünk!