+ 36 20 333 52 40

Hogyan lesz a digitális tananyag mindenki számára hozzáférhető? Akadálymentesítés az e-learningben

Talán ma már sokak számára egyértelmű, hogy mit jelent az akadálymentesítés a fizikai valóságban. Például a rámpák, a jelnyelv használata vagy a közlekedési lámpák hangjelzése egyre megszokottabb elemei a mindennapi életnek. Sokszor azonban kevésbé egyértelmű az, mit jelent és hogyan működik az akadálymentesítés az e-learning tanfolyamokban. Műhelyposztunkban ezt járjuk körül, kitérve az akadálymentesítés előnyeire, szabványaira és arra is, hogy milyen irányokból érdemes belekezdeni. 

Mi az e-learning rendszer?

Az e-learning rendszer, másnéven Learning Management System (LMS) egy olyan szoftver, ami lehetővé teszi az e-learning alapú oktatást és keretet ad neki: segítséget nyújt a tanulási folyamatok menedzselésében, a kurzusok nyomonkövetésében és adminisztrálásában, és abban, hogy online és profin szervezhessük a különböző oktatási folyamatokat. Az LMS-ek használatával általában könnyebbé válik a tanfolyamok akadálymentesítése is. De pontosan mit takar ez?

Mi az e-learning akadálymentesítése?

Az e-learningben az akadálymentesítés vagy hozzáférhetőség kifejezés azt jelenti, hogy a tartalom mindenki számára elérhető, beleértve a hallás-, a látás- és a mozgássérült tanulókat, vagy a tanulási akadályoztatottsággal élőket is. Az akadálymentesített e-learning rendszer biztosítja tehát, hogy a fogyatékkal élő tanulók ugyanolyan oktatási tartalmakhoz férjenek hozzá, mint társaik. Szerencsére mára számos olyan (többnyire NLP-n alapuló) eszköz és technológia létezik, amit a fejlesztők használhatnak az akadálymentesítéshez (például a képernyőolvasók, a beszédfelismerő szoftverek vagy a nagyító szoftverek.)

Az NLP vagy természetes nyelvi feldolgozás célja, hogy a számítógépek olyan képeségekkel rendelkezzenek, mint a beszédfelismerés, a szöveggenerálás, vagy a kérdések megválaszolása. Az NLP alapját a szövegfolyamatok, a nyelvi modellek, a mélytanulás és a kognitív számítástechnika alkotja. Az NLP alkalmazási területei közé tartoznak például a chatbotok, a virtuális asszisztensek vagy a szövegfordító programok, amik hatékonyabbá és egyszerűbbé teszik az e-learning rendszer és a tanulók közötti interakciókat, emellett jobb hozzáférhetőséget biztosíthatnak például hallás- vagy látássérült tanulók számára.

Miért van szükség az e-learning akadálymentesítésére?

Képzeljünk el egy teljesen átlagos szituációt: egy tanuló – nevezzük Julinak – az íróasztalánál, a számítógépe előtt ül. Az egér segítségével bejelentkezik a szervezet LMS-rendszerébe, és kiválasztja a kívánt e-learning tanfolyamot. A hangszórón hallja a narrátort, miközben képek jelennek meg a képernyőn, a tanfolyam pedig egy sor kérdést tesz fel hangosan a képekkel kapcsolatban. Juli az egérrel kattint, összepárosítja a megfelelő szöveget a megfelelő grafikával, és elküldi válaszait. Ez egy meglehetősen szokványos e-learning élmény, ami egy sor gyakori e-learning tevékenységet foglal magába. 

 Gondoljunk bele abba, hogy Juli tapasztalatai miben lennének mások, ha fogyatékkal élne. Tegyük fel, hogy halláskárosodása van! Mivel a tanfolyam narrációra épül, Juli nem fog tudni hozzáférni ezekhez a tartalmakhoz, hacsak nincsen beépített szövegdoboz vagy feliratozási lehetőség. Most képzeljük el, hogy Juli látássérült! A tanfolyam írott információkat, képeket, navigációs vezérlőket, sőt drag-and-drop funkciót is használ. Juli képes lehet elvégezni a tanfolyamot, de csak akkor, ha rendelkezésére állnak alternatív eszközök. 

És ez csak két példa arra, hogy a fizikai korlátok hogyan befolyásolhatják az e-learning modulhoz való hozzáférést. Ahhoz, hogy valóban akadálymentes e-learning tanfolyamokat hozzatok létre, érdemes a hozzáférhetőség tágabb aspektusait is szem előtt tartani, amibe beleeshet akár a betűméret, a színséma és a mobilos nézet lehetősége is.

Az e-learning tananyagok lokalizációja és a mesterséges intelligencia

A lokalizáció nagyon fontos az e-learning tartalmak esetében is, de ez a folyamat a legtöbbször túlmutat a fordításon. Mi változott ebben a generatív mesterséges intelligencia eszközök tömeges megjelenésével? Miért érdemes lokalizálni a tananyagokat? Mik lehetnek a lokalizálás lépései?

Olvass tovább!

Nézzünk néhány szempontot, amiért előnyös lehet számotokra az e-learning akadálymentesítése!

Üzleti okok

A világ népességének 16 százaléka, tehát nagyjából minden hatodik ember él valamilyen fogyatékossággal. Ez azt jelenti, hogyha például egy webshop nem akadálymentesített, akkor a potenciális vásárlók közül lehet, hogy minden hatodik nem tud hatékonyan eligazodni rajta. Ez az e-learning kontextusába is átültethető: egy e-learning képzés célja, hogy minél többen elsajátítsák a tananyagot, így a képzések kialakításánál meg kell teremteni erre a lehetőséget.

Szervezeti morál

Röviden: akadálymentesíteni morálisan helyes dolog. Fontos szempont, hogy törődjünk embertársainkkal. Emellett a tanulók számára is fontos lehet, hogy a képzési anyagok mindenki számára hozzáférhetőek és elvégezhetőek, így ez jelentős hatással lehet a szervezet belső megítélésére és a hangulatra is.

Segítség minden tanuló számára

Az akadálymentesítési gyakorlatok közül a legtöbb valójában minden tanuló számára hasznos, ami összességében is növeli a tanfolyam hatékonyságát és használhatóságát. Például a navigáció következetessége nem csak a képernyőolvasót használók dolgát teszi könnyebbé, hanem minden tanulóét. A hang- és videofelvételek leiratának vagy feliratozásának biztosítása nem csak a siket vagy nagyothalló emberek számára lehet előnyös, hanem annak is a hasznára válhat, aki zajos környezetben vagy mondjuk közösségi térben vesz részt a tanfolyamon, és nem áll rendelkezésére fülhallgató. A magas színkontraszt használata nemcsak a látássérültek számára könnyíti meg a tanulást, de azon felhasználók számára is, akik mondjuk mobilról végzik el a tanfolyamot, vagy világos környezetben. És ez csupán csak néhány példa a sok közül arra, hogy a hozzáférhetőségi szabványok alkalmazása összességében minden tanuló javára válhatnak. 

Ha ez a téma részletesebben is érdekel, tudj meg többet az UDL iránymutatásokról, amelyek segítségével minden tanuló igényeit kielégítő tanulási élményeket tudsz kialakítani.

Az e-learning akadálymentesítésének követelményei

Ha az akadálymentesített e-learning anyagok és tanfolyamok tervezéséről beszélünk, fel kell először térképezni a hozzáférhetőségi követelményeket. Az e-learning akadálymentesítésére vonatkozóan számos irányelv és szabvány létezik, amelyeket a fejlesztők követhetnek. A legelterjedtebb irányelvek valamelyikét a legtöbb e-learning rendszer is támogatja. 

Az egyik legszélesebb körben használt, globális irányelv a Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1. Iránymutatásai olyan technikai követelményeket és kritériumokat határoznak meg, amiknek a fejlesztőknek eleget kell tenni ahhoz, hogy az e-learning tartalom hozzáférhető minősítést kapjon. További irányelvek közé tartozik az Accessible Rich Internet Applications (ARIA). Néhány országban, köztük az Egyesült Államokban törvény követeli meg az e-learning anyagok akadálymentességét.

e-learning akadálymentesítés

Lássunk néhány gyakorlati funkciót az akadálymentes e-learning fejlesztéséhez!

Audiotartalmak leirata

Fontos, hogy az összes hanganyag és multimédiás tartalom leírt szöveg formájában is elérhető legyen, így a siketek és nagyothallók is hozzáférhetnek. Használjatok feliratozást (closed captioning, transcription), a képekhez pedig adjatok hozzá alternatív szöveget (alt text)! 

A tartalom felhangosítása

A látássérült tanulóknak a szöveg és egyéb tartalom audio-változatára lehet szükségük. Ha kulcsfontosságú információk szerepelnek például egy képen, a látássérültek számára fontos, hogy hangos formában hozzáférjenek a tartalmához.

Színválasztás

A színek kontrasztja kulcsfontosságú az olvashatóság szempontjából. Minél nagyobb a kontraszt és a szövegméret, annál könnyebben olvasható a tartalom a gyengénlátó vagy színtévesztő és színvak személyek számára is.

Alternatív interakciók

Bizonyos interakció típusok nem minden tanuló számára hozzáférhetőek. Például a drag-and-drop funkció a tanuló egérhasználatára (és ügyességére) támaszkodik, ami kizárja a billentyűzetes navigációt használókat, ezért érdemes megfontolni, hogyan dolgozható át a tananyag úgy, hogy alternatív, könnyebben hozzáférhető interakciókkal is működjön.

Szóhasználat

A legtöbb chatbot és virtuális asszisztens előre programozott válaszadási rendszerrel rendelkezik, ami meghatározott szabályokat és mintákat követ, hogy képes legyen megválaszolni a felmerülő kérdéseket.

Segítségre van szükséged?

Ha szervezetednél nekivágnátok az e-learning rendszer akadálymentesítésének, de bizonytalan vagy, merrefelé indulj, keress minket, és segítünk kiválasztani a legjobb megoldásokat! Amennyiben korlátozottak az erre fordítható erőforrásaid, javasoljuk, hogy mindenképp vedd fel velünk a kapcsolatot, szakértő segítséggel ugyanis rengeteg munka és költség megtakarítható!

Ha hasznos volt ez az írás, kövess minket Facebookon vagy Linkedinen, hogy értesülj a legújabb cikkekről!

Illetve fordulj hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségek valamelyikén! ⬇️

Klippe Learning

Kik vagyunk?

Digitális oktatási szakértők és szoftverfejlesztők, akik követik a trendeket és innovatív megoldásokat kínálunk az általunk készített tananyagokban és rendszerekben. Már 14 éve foglalkozunk digitális képzésekkel, komplex e-learning tananyagok készítésével és rendszerek bevezetésével.

A Klippe Learning csapata elkészíti számodra azt a digitális oktatási és tanulási megoldást, amit megálmodtál – vagy megálmodjuk helyetted, ha nem tudod, hogy pontosan mire van szükséged. Saját tartalom, kreatív és motiváló módszerek, hozzád alakított platform.

Hol érsz el minket?

Ha szeretnél többet megtudni egyedi tananyagainkról, az e-learning rendszerekről, a képzéseinkről, vagy árajánlatot kérnél, vedd fel velünk a kapcsolatot:
írj nekünk a jobb oldali űrlapon keresztül!
vagy hívj fel minket:
vagy írj email-t:

        Ha szeretnél többet megtudni egyedi tananyagainkról, az e‑learning rendszerekről, a képzéseinkről, vagy árajánlatot kérnél, írj nekünk!