A XXI. századi tanuló leterhelt, türelmetlen és szomjazik a tudásra, olyannyira, hogyha egy szervezeten belül nincs lehetőség szakmai fejlődésre, nem ritka, hogy otthagyja. A tanulási lehetőség erős motiváló és megtartó tényező lehet a munkahelyen, ami befolyásolhatja a munkavállalók teljesítményén és motivációján túl azt is, mekkora a szervezetben a fluktuáció. Műhelybejegyzésünkben összegyűjtöttük, mi jellemzi a mai tanulói profilt, és néhány tippet is hoztunk, hogyan motiválhatjuk őket a kurzusokon!
Miért fontos ismerni a tanulói profilt?
Az elmúlt évtizedek alatt alapjaiban változott meg az információhoz való hozzáférés módja és sebessége. Jól mutatja ezt például, hogy az emberek a problémáikra a választ általában a probléma felmerülésének pillanatában keresik, többnyire az okostelefonjaikon. Ez a típusú hozzáállás erős hatással van a szervezeti tanulásra is. A tananyagnak könnyen elérhetőnek, hasznosnak és relevánsnak kell lennie, hogy hatékonyan vonhassuk be a tanulókat a kurzusokba, ami végső soron alapjaiban befolyásolja a szervezet működését.
A XXI. századi tanuló a jövőben is él. A mesterséges intelligencia térhódításával és a folyamatosan változó munkakörök miatt olyan készségeket akar elsajátítani, amikkel évek múlva is jól tud boldogulni. Sokan éppen ezért a szervezeten belüli tanulási lehetőségek mérlegelésével választanak vagy váltanak munkahelyet, így a munkavállalók megtartása szempontjából kulcsfontosságú, hogy értsük, mit várnak a szervezeti tanulástól, milyen a tanulói profiljuk.
Tananyagfejlesztési irányelvek
Csapatunk tagjai hosszú évek óta foglalkoznak e-learning tananyagfejlesztéssel. Segítettünk például pénztárosokat a betanulásban, banki alkalmazottakat új belső szoftver megtanulásában, biztosító társaság kollégáit a compliance (megfelelési) képzések könnyedebb megismerésében vagy multinacionális cég alkalmazottait új termékük bevezetése során. Sokféle megrendelés és még többféle tapasztalat után kirajzolódtak a számunkra megkerülhetetlen szakmai irányelvek. E szempontokat 6+1 pontban foglaltuk össze.
Olvass tovább!Lássuk a tanulói profilt! Milyen egy XXI. századi tanuló?
Leterhelt
A statisztikák szerint az átlagos munkavállaló ideje negyedét e-mailekkel tölti, és naponta több mint 100-szor néz rá a telefonjára. A munkahét nagyjából harmadát meetingeken tölti, aminek a feléről úgy gondolja, hogy szükségtelen és nem hatékony. Eközben körülbelül heti 20 percet szán arra, hogy a munkájához kapcsolódóan tanuljon, ami a munkaidő mindössze alig 1%-át teszi. Nem csoda hát, hogy a célzott és időhatékony tartalmakat részesíti előnyben.
Tanulni akar
A szakmai fejlődési lehetőség elengedhetetlen ahhoz, hogy a potenciális munkavállalót bevonzza egy adott szervezet, és akarjon is ott maradni. A tanulási lehetőség amellett, hogy az egyik első számú vonzereje egy szervezetnek, fontos szerepet játszik a munkavállalók elkötelezettségében, ami pedig elengedhetetlen a szervezet jó teljesítményéhez. A LinkedIn 2024-es, munkahelyen való tanulással kapcsolatos jelentése szerint 10-ből 7 embernél javítja a tanulás a szervezethez való kötődés érzését.
Szívesen tanul munka közben (is)
Az emberek többsége elsősorban a saját munkahelyi tapasztalatain keresztül szeret tanulni, de az együttműködés más kollégákkal és a tudásmegosztás is kedvelt és rendkívül hatékony módszer. Régi szokás, hogy a kollégáinkhoz fordulunk tanácsért a munkahelyünkön, és ez ma már egyszerűbb is a közösségi hálózati eszközök használata révén. Érdemes ezt akár mentoring programokkal is erősíteni. A kollégák segítsége mellett azonban a vezetők támogatása is elengedhetetlen a munkavállalók tanulási elkötelezettségének javítása és megtartása szempontjából.
Személyre szabott, minőségi tartalomra vágyik
Az emberek a leghasznosabb válaszokra vadásznak, és kiszűrik azt, ami nem segít. Egy átlagos felhasználó néhány másodpercet ad az adott tartalomnak, hogy eldöntse, neki szól-e vagy sem, és azonnal bezárja, ha úgy ítéli meg, nem az ő igényeire és szükségleteire van optimalizálva.
Szükség szerint tanul, bárhol, bármikor
Az emberek manapság ott tanulnak, ahol éppen lehetőségük van rá, és többségük okostelefont használ, például munkába járás és a munkából való hazautazás közben. Sokan persze az íróasztalnál ülve sajátítják el az online tananyagot is, aminek a személyes preferenciák mellett lehet az oka az is, hogy nem minden tartalom van mobilra optimalizálva, vagy hogy a tanulás sokszor szigorú figyelmet és összpontosítást igényel, ami nagyobb képernyőn könnyebben teljesíthető.
Nem mindig e-learningre vágyik
Tény, hogy egyre többen szeretik az e-learninget, mint a leghatékonyabb és legyorsabb tanulási módot, de néhány, például összetettebb témában még ők is az osztálytermi tanulást részesítik előnyben.
Az egyszerűséget keresi
A tananyagnak a lehető legkönnyebben navigálhatónak és kezelhetőnek kell lennie, hogy ne a navigáció megtanulásával és próbálgatásával menjen az idő. A tanfolyamokat úgy kell megtervezni, hogy a tanulók ne abban találkozzanak kihívással, hogyan kell egyik diáról a másikra lépni.
A készségfejlesztés egyre fontosabb számára
A modern tanulók számára a soft skillek elsajátítása egyre fontosabbá válik, és a képzéssel foglalkozó szakemberek 91%-a szerint is egyre nagyobb jelentőséggel bírnak. Ezen belül is egyre nagyobb teret nyernek az interperszonális készségek, a prezentációs készségek, a problémamegoldó képesség és az emberek menedzselése. Ezek olyan készségek, amiket a robotok nem, vagy sokkal nehezebben tudnak reprodukálni.
Mivel motiválhattok ti a tanulói profil ismeretében?
Zárásképp nézzük, mi motiválja leginkább a tanulókat a tanulás folyamatában. Az olyan, gyakran emlegetett okoknál, mint az előrelépési lehetőség vagy a fizetésemelés, motiválóbb belső tényező, hogy jobban szeretnék végezni a munkájukat és produktívabbak akarnak lenni. A XXI. századi tanuló lehet, hogy elfoglalt és túlterhelt, de érdeklődő az olyan típusú tartalmak, tananyagok és készségfejlesztés iránt, aminek bármikor hasznát veheti az életében. Emellett a tanulás örömet okoz neki, és a tudást önmagában is nagyra értékeli.
Míg az elmúlt generációk a tankönyvekre és más offline forrásokra támaszkodtak, a modern tanulónak máshol van az ingerküszöbe, hiszen számtalan e-learning videóval, prezentációval vagy más multimédiás tartalommal találkozik. Törjetek ki a sablonból, és adjatok hozzá a kurzushoz vizuálisan feltűnő képeket és videókat, amikre a tanulók egészen biztosan felkapják a fejüket!
A XXI. századi tanuló főleg azokat az információkat jegyzi meg, amik relevánsak a való életben is – például a fent említett soft skillek – és gyakran elengedi a füle mellett azokat, amiket csak egy kontextusban tud alkalmazni. Érdemes az e-learningbe valós elemeket is belevinni, és rávilágítani az adott kurzus munkahelyen kívüli hasznára és alkalmazási módjaira.
A modern tanulónak kevesebb a szabadideje, ezért érdemes lehet bevetni a mikrolearninget, vagyis kisebb részletekben tálalni a kurzus anyagát. Ösztönözhetitek a tanulókat arra, hogy naponta foglalkozzanak csupán néhány percet a tananyaggal, így nem kell ehhez szabni az időbeosztásukat, és a lelkesedésüket sem fogják elveszíteni.
Segítségre van szükséged?
Ha a szervezetednél szeretnél a tanulók elvárásai és igényei szerint kurzusokat fejleszteni, de bizonytalan vagy, merrefelé indulj, keress minket, és segítünk kiválasztani a legjobb megoldásokat! Amennyiben korlátozottak az erre fordítható erőforrásaid, javasoljuk, hogy mindenképp vedd fel velünk a kapcsolatot, szakértő segítséggel ugyanis rengeteg munka és költség megtakarítható!
Ha hasznos volt ez az írás, kövess minket Facebookon vagy Linkedinen, hogy értesülj a legújabb cikkekről!
Illetve fordulj hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségek valamelyikén! ⬇️
Kik vagyunk?
Digitális oktatási szakértők és szoftverfejlesztők, akik követik a trendeket és innovatív megoldásokat kínálunk az általunk készített tananyagokban és rendszerekben. Már éve foglalkozunk digitális képzésekkel, komplex e-learning tananyagok készítésével és rendszerek bevezetésével.
A Klippe Learning csapata elkészíti számodra azt a digitális oktatási és tanulási megoldást, amit megálmodtál – vagy megálmodjuk helyetted, ha nem tudod, hogy pontosan mire van szükséged. Saját tartalom, kreatív és motiváló módszerek, hozzád alakított platform.
Hol érsz el minket?
Ha szeretnél többet megtudni egyedi tananyagainkról, az e-learning rendszerekről, a képzéseinkről, vagy árajánlatot kérnél, vedd fel velünk a kapcsolatot:
írj nekünk a jobb oldali űrlapon keresztül!
vagy hívj fel minket:
vagy írj email-t: