Az e-learning tananyagok készítése elengedhetetlen már szinte minden szervezetnél, ahol komolyan veszik a munkatársak hatékony képzését. Nem érdemes azonban csak azért összecsapni egy e-learning tananyagot, hogy legyen, de önmagában az sem jó cél, hogy minél trendibb vagy tartalmasabb e-learning tananyagot készítsetek. A cél az, hogy olyan digitális tanulási élményeket hozzatok létre, amelyek motiválnak, érdemi fejlődést és mérhető eredményeket hoznak. Műhelyposztunkban végigvezetünk a legfontosabb lépéseken, a nálunk bevált gyakorlatokon a célok meghatározásától a folyamatos fejlesztésig.

1. Célcsoport – Az e-learning tananyag készítésének alapja a tanuló
Akár onboarding, akár (folyamatos) szakmai továbbképzés, minden e-learning tananyag szíve a célcsoport pontos ismerete. Röviden: kiknek szól? Mielőtt belekezdenétek az e-learning tananyag készítésébe, alaposan ismerjétek meg a résztvevőiteket és hozzatok létre tanulói profil(oka)t!
- Milyen előzetes tudásuk van?
- Milyen digitális jártassággal rendelkeznek?
- Milyen tempóban szeretnének haladni?
- Milyen környezetben terveznek tanulni (iroda vagy otthon, mobil vagy számítógép)?
Ha hibrid a csapat, például többnyelvű vagy különböző generációkba tartozó tanulók vannak, azzal kiemelten érdemes foglalkoznotok.
2. Tanulási célok
Erre alapozva határozzátok meg a tanulási célokat! Ne elégedjetek meg általános definíciókkal. Például a „Résztvevők ismerjék a szabályokat!”, helyette legyen pontos mérce: „Felismerik és elemzik a leggyakoribb ügyfélszolgálati kihívásokat, valamint megalapozott döntéseket hoznak valós helyzetekben.”.
A célok meghatározásához használjátok a SMART modellt:
- Specifikus (Specific) – pontosan mit tudjon a résztvevő a kurzus végén?
- Mérhető (Measurable) – hogyan mérjük a tudást vagy készséget?
- Elérhető (Achievable) – reális a cél a tanulói profil alapján?
- Releváns (Relevant) – kapcsolódik a szervezet céljaihoz?
- Időhöz kötött (Time-bound) – mikorra kell elérni tanulási célokat?
Ha ezek világosan megvannak, már lesz lesz egy térképetek, aminek a segítségével el tudtok indulni.
3. Tartalomtervezés: történetmesélés és élményszerűség az e-learning tananyag készítésében
Unalmas diák és bemagolandó szövegek helyett tervezzetek olyan tananyagot, ami mindenkit ténylegesen megszólít! A résztvevők a saját megszokott feladataikon, ismerős szituációkon keresztül tanulnak a leghatékonyabban. Érdemes a valós életből vett példákat feldolgozni, valósághű karakterekre, döntési helyzetekre és szcenáriókra építeni, így nemcsak a tanulás lesz érdekesebb, hanem a tudás is maradandóbb lesz.
A történetmesélés/storytelling – cselekmény szereplők, konfliktus, megoldás – segít abban, hogy a tartalom ne csak ismeretátadásnak érződjön, hanem élménynek is.
A résztvevők soha ne csak passzív befogadók legyenek! Építsetek fel olyan valószerű és érdekes helyzeteket, amelyekben:
- át kell gondolniuk a szituációt,
- döntéseket kell hozniuk,
- látják a következményeket,
- visszajelzést kapnak,
- és tanulságokat vonnak le!
Egy ügyfélkezelési képzésnél például bemutathattok egy panaszt, amelyet a résztvevőnek kell kezelnie, és az általa választott megoldás „visszajelez” (jó vagy kevésbé jó döntés).

4. Multimédia: nem csak az e-learning tananyag készítése lesz tőle élvezetesebb!
Az e-learning egyik fő előnye, hogy egyszerre képes megszólítani vizuálisan, auditívan vagy akár cselekvésen keresztül a tanulókat.
Építsetek be:
Figyeljetek rá, hogy minden elem illeszkedjen a célhoz: ne csak színesítés legyen, hanem legyen pedagógiai értelme is! Fontos megtalálni az egyensúlyt: a multimédiás elemek támogatják a tanulást, de túlzott használatuk elvonhatja a figyelmet a tartalomról, és passzív tanulási helyzethez vezethet. Törekedjetek az arányos, célzott alkalmazásra, mindig a tanulási célokat szem előtt tartva!
5. Interaktivitás és gamifikáció: keltsétek életre a tananyagot!
Készítsetek kérdéseket, gyakorlati feladatokat, mini-játékokat az e-learning tananyaghoz! A visszacsatolás azonnali értékelés formájában érkezzen, így a résztvevők mindig tudják, hol tartanak.
A játékosításra (gamification) nincs mindig és feltétlenül szükség, de a pontgyűjtés, szintek, vagy akár a badge-ek (jelvények) jól motiválhatnak, főleg monotonabb témakörök esetén. Ha jól használjátok, segít fenntartani a motivációt a versenyszellem felébresztésével.
Fontos viszont a játékosításnál:
- Ne legyen túl szórakoztató: a tanulás, ne a játék legyen a fókusz!
- Legyen értelme a jutalmaknak! Legyen kihívás elérni őket!
- Állítsatok be előrehaladást: ahogy haladnak a résztvevők, egyre nehezebb kihívásokkal találkozzanak!

A tanulás új motorja: mi mindenre képesek az adatok az e-learningben?
Olyan korszakba léptünk, ahol generatív mesterséges intelligencia és adatvezérelt rendszerek határozhatják meg a tanulási élményt. Bemutatjuk, milyen módon alakítja át a rengeteg adat felhasználása az e-learninget, milyen lehetőségeket nyújt nektek és milyen kihívásokkal kell szembenéznetek.
Olvass tovább!6. Technikai kompatibilitás és akadálymentesség az e-learning tananyagok készítésében
A korszerű e-learning tananyagok tervezésénél elengedhetetlen, hogy mindenki hozzáférhessen a tartalomhoz. Ehhez két kulcsterületet kell szem előtt tartanotok: a technikai kompatibilitást és az akadálymentességet.
Fontos, hogy a tananyag zökkenőmentesen működjön különböző böngészőkben és eszközökön (asztali gép, mobil, táblagép). illetve legyen kompatibilis a leggyakoribb e-learning rendszerekkel (SCORM vagy xAPI szabvány).
Az akadálymentesség (pl. WCAG 2.1 szabvány szerinti fejlesztés) biztosítja, hogy a kurzus résztvevői közül a látás-, hallás- vagy mozgássérültek is teljes értékűen részt vehessenek a tanulásban: ehhez jól olvasható betűméret, alternatív szövegek a képekhez, feliratozott vagy jellel tolmácsolt videók, billentyűnavigáció is szükséges lehet. Ezek nemcsak a társadalmi felelősségvállalás miatt fontosak, hanem mert szélesebb közönséget érhettek el, miközben naprakész, modern tanulási élményt kínáltok mindenki számára.
7. Szociális tanulás
Az e-learning egyik nagy előnye, hogy minden résztvevő a saját tempójában haladhat, de ettől még nem kell magányosnak lennie! Ebben segít a szociális tanulás.
Beépíthettek:
- fórumokat, chatfelületeket – kérdések, vélemények cseréjéhez;
- élő webináriumokat, Q&A-s alkalmakat – személyes kapcsolatot biztosítani;
- közösségi média csoportokat – zárt LinkedIn- vagy Facebook-csoport, ahol a résztvevők tovább vitathatják a témákat;
- peer-review vagy közös projektmunkák – hogy a résztvevők ne csak befogadók legyenek, hanem alkotók, visszajelzők is.
Így a résztvevők ráadásul elkezdenek odafigyelni rá, hogy mások mit csinálnak, mit tanultak és hogyan, ami elég erős motivációvá válhat.

8. Rugalmas tanulási utak
A rugalmas tanulási utak (többféle útvonal, opcionális modulok, önállóan választható tartalmak) a motiváltabb tanulókat is inspirálják.
- Moduláris felépítés: bontsátok a tananyagot kisebb egységekre, hogy a résztvevők saját útvonalat választhassanak (pl. kihagyhatnak ismert részeket vagy bizonyos témákban jobban elmélyedhetnek)!
- Önellenőrző tesztek és azonnali visszajelzés: legyenek kvízek, gyakorló feladatok, szimulációk, amelyeknél azonnal látják, hol hibáztak, és kapnak tippeket a javításra!
Mindez már automatizálva is elérhető, az adaptív tanulás személyre szabott tanulási útvonalakat biztosít a kurzusok résztvevőinek.
9. Visszacsatolás, mérés, fejlesztés
A jó e-learning tananyag soha nem készül el igazán. Mérjetek rendszeresen! Például figyeljétek, hogy a résztvevők mennyi időt töltenek egy-egy modullal, mely részeket pörgetik át, hol akadnak el!
A visszajelzések ne csak automatikus értesítések legyenek! Kérjetek véleményt, építsetek be elégedettségi kérdőíveket, hogy tényleg azt adjátok, amire a résztvevőknek szüksége van!
A fejlesztésnél pedig alkalmazzátok rugalmasan a frissítéseket: mindig van újabb tapasztalat, amely beépíthető, jól jöhet egy újabb animáció, esettanulmány, amellyel még hatékonyabb lehet a tanulási folyamat.
10. Az e-learning tananyag készítésének eszközei és a tananyag környezete
A modern e-learning tananyagok készítésének és használatának hátterét fejlett, de könnyen kezelhető e-learning rendszerek és tananyagfejlesztő szoftverek adják. Nem az a lényeg, hogy minél drágább és több előfizetésetek legyen, hanem hogy a választott eszközök illeszkedjenek a szervezetetekhez és a tanulókhoz. Az alábbiakban néhány példát hozunk az általunk is használt szoftverek közül, de természetesen ezeken túl is rengeteg lehetőség érhető el.
E-learning rendszerek:
- Moodle – nyílt forráskód, sok testreszabási lehetőség
- Canvas – modern felület, könnyű adminisztráció
- Anthology (korábban Blackboard) – vállalati környezethez jól bevált
Tananyagszerkesztők:
- Articulate Storyline / Rise – teljeskörű platform munkahelyi kurzusokhoz
- Adobe Captivate – szimulációk, komplex logikák építéséhez
- H5P – könnyen integrálható (pl. Moodle-hoz) és nyílt forráskódú
- iSpring Suite – prezentációkból és előadásókból tudsz tananyagok készíteni
- Genially – vizuálisan gazdag, interaktív kurzusokhoz
Gamifikációs és interaktív eszközök:
- Kahoot, Wayground (korábban Quizizz) – kvízek, tesztek
- Mentimeter – Interaktív prezentációs eszköz
Kollaborációs / értékelő eszközök:
- Google Workspace, Microsoft Teams, Miro — együttműködéshez, visszajelzéshez
AI-eszközök:
- Synthesia, HeyGen vagy Colossyan – AI-avatár videó készítő
- Elevenlabs, MurfAI – szövegből hang készítés
Fontos, hogy az eszközök technológiai küszöbe (felhasználói komfort, betanulási idő) ne legyen magasabb, mint amit a szervezet elbír.
+1. Folyamatos fejlődés, trendkövetés
Az e-learning világa rendkívül gyorsan fejlődik. Rendszeresen olvassatok szakmai blogokat, kérjetek visszajelzést a tanfolyam résztvevőitől, próbáljátok ki a legújabb fejlesztéseket, legyen szó MI-alapú tartalomfejlesztésről, videós tanulásról, mobilbarát oktatásról vagy akár VR-alapú szimulációkról! Ez mind segít abban, hogy a tananyagotokat karbantarthassátok, így hosszú távon hatékony és naprakész maradhasson!
Segítségre van szükséged?
Ha szeretnéd hatékonyabbá tenni a szervezeti oktatást új e-learning tananyag készítésével vagy más eszközökkel, de bizonytalan vagy, merrefelé indulj, keress minket, és segítünk kiválasztani a legjobb megoldásokat! Amennyiben korlátozottak az erre fordítható erőforrásaid, javasoljuk, hogy mindenképp vedd fel velünk a kapcsolatot, szakértői segítséggel ugyanis rengeteg munka és költség megtakarítható!
Ha hasznos volt ez az írás, kövess minket Facebookon vagy Linkedinen, hogy értesülj a legújabb cikkekről!
Illetve fordulj hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségek valamelyikén! ⬇️
Kik vagyunk?
Digitális oktatási szakértők és szoftverfejlesztők, akik követik a trendeket és innovatív megoldásokat kínálunk az általunk készített tananyagokban és rendszerekben. Már X éve foglalkozunk digitális képzésekkel, komplex e-learning tananyagok készítésével és rendszerek bevezetésével.
A Klippe Learning csapata elkészíti számodra azt a digitális oktatási és tanulási megoldást, amit megálmodtál – vagy megálmodjuk helyetted, ha nem tudod, hogy pontosan mire van szükséged. Saját tartalom, kreatív és motiváló módszerek, hozzád alakított platform.
Hol érsz el minket?
Ha szeretnél többet megtudni egyedi tananyagainkról, az e-learning rendszerekről, a képzéseinkről, vagy árajánlatot kérnél, vedd fel velünk a kapcsolatot:
írj nekünk a jobb oldali űrlapon keresztül!
vagy hívj fel minket:
vagy írj email-t: