+ 36 20 333 52 40

Storytelling az e-learningben

A storytelling, vagyis a történetmesélés erejéről leginkább a prezentációs technikákkal kapcsolatban esik szó. A történetek hatásosságát azonban nemcsak előadásokban, de a tanulásban, az e-learningben is nagyon jól használhatjuk. De hogyan és milyen céllal építsük be a történetmesélést a tananyagba?

A történetmesélés ereje

Már az ősi időkben is a kommunikáció alapvető elemét képezte a történetek egymásnak való elmesélése: kivel és mi történt, hol és hogyan alakult egy esemény, egy életút, egy szerencsés vagy épp balszerencsés eset. Ezekből a történetekből tanulunk, megismerhetjük mások hibáinak vagy sikereinek a titkát, a közösségünk által elfogadott vagy elítélt viselkedésmódokat, így ez a biztonságos, másodkézből való tapasztalat megszerzésének a legegyszerűbb módja.

A történetek személyesek: egyszerre jelenik meg bennük a mesélő, és a szereplők személyessége, az átélt esemény, és az is, ahogyan értelmezzük, továbbadjuk, újrameséljük a történetet. Így amellett, hogy a történetek hallgatása közben tanulunk, és a saját életünkre vonatkozó következtetéseket teszünk, szórakoztatnak is minket: érzelmeket váltanak ki, megnevettetnek, izgalmat keltenek bennünk, kíváncsivá tesznek, és ebben rejlik legfőbb erejük is.

könyv történet

Miért jó a storytelling az e-learningben?

Egy e-learning tananyag összeállításakor az lebeg a szemünk előtt, hogy a tananyag könnyen érthető, könnyen befogadható és motiváló legyen. A tanuló számára fontos, hogy mindezek mellett könnyen megjegyezhető, jól felidézhető legyen a tartalom.

Segíti az emlékezést

Egy történetet sokkal könnyebb felidézni, mint például egy tényszerű prezentációt. Amikor megnézünk egy előadást, ahol tényanyagot kapunk, az agyunknak főként azok a részei aktiválódnak, amelyek a nyelvi dekódolásért felelnek, és ha van vizuális része is, akkor a képi dekódolást is elvégezzük.
Ehhez képest, amikor egy történettel találkozunk, átéljük a szereplők élményeit, és bekapcsol a kognitív empátia. Amikor érzelmek keletkeznek bennünk, különböző kémiai reakciók zajlanak a szervezetünkben. Azt pedig pszichológusok már kimutatták, hogy az érzelmek átélése és az emlékezet szoros összefüggésben vannak: ha érzelmek kapcsolódnak valamihez, akkor élesebben fogunk rá emlékezni és könnyebben tudjuk felidézni.

Motivál és szórakoztat

Az érzelmek nemcsak az emlékezést segítik, de azt is, hogy a tanuló szorosabb kötődésbe kerüljön a tananyaggal, jobb érzéssel gondoljon a tanulásra, és több kedve legyen újra megnyitni az e-learning felületét.
A történeteknek pedig van eleje, közepe és vége, így ha belekezd egy tanuló a tananyagba, amit végigkísér egy történet, kíváncsi lesz arra is, hogy mi sül ki belőle. Pont mint egy filmsorozatnál. Így a tanulók néha nem munkának vagy tanulásnak, hanem szórakozásnak élik meg a folyamatot.

Komplex tananyagot ad át egyszerűbb formában

A történetek arra is jók, hogy bonyolult, szövegesen nehezen elmagyarázható szabályokat, folyamatokat mutasson be egyszerűbb formában.

Tananyagfejlesztés

Tananyagfejlesztési folyamat

Érdekel, hogy készülnek a tananyagok? A saját kutatások alapján kialakított öt ciklus modell kreatív és kutatási folyamatok váltakozására és folyamatos visszacsatolásokra épít.

Olvass tovább!

Hogy használjuk a történetmesélést a tananyagban?

Izgalmas felütés

Mint általában egy jó történetnél, fontos, hogy a tanulókat már a felütéssel beszippantsa a történet. Legyen az első percben világos, hogy kik a szereplők, mi a helyszín, és mi a konfliktus vagy a megoldandó probléma. A történetben megadott probléma kísérje végig a tanulási folyamatot, így a tanulók kíváncsisága viheti őket előre a tananyagban.

Releváns történet

Fontos, hogy a tanuló bele tudjon helyezkedni a történetbe, könnyen át tudja érezni a szereplők helyzetét és nehézségeit. Olyan történetet, helyszínt és eseménysort érdemes választanunk ehhez, amivel jó eséllyel minden kolléga tud kapcsolódni. Lehet ez egy elképzelt munkahelyi helyzet is, de elrugaszkodottab, akár mesés helyszínt és fantáziavilágot is választhatunk. Ebben az esetben nehezebb lesz a tananyagot a mesébe szőni, de erre is vannak példák. Akkor a legegyszerűbb a dolgunk, ha valós, korábban megtörtént helyzeteket viszünk át az e-learningbe, így biztosak lehetünk benne, hogy hiteles lesz a sztori.

Kidolgozott karakterek

A karakterek a mesékhez hasonlóan legyenek jól megkülönböztethetőek egymástól, használhatunk toposzokat: a hős, az áldozat, a gonosz, a megmentő, az ártatlan szemlélődő. Ez is személyesebbé teszi a tanulást, és segít, hogy legyen a tanulónak legalább egy karakter, akivel azonosulni tud. 

Interaktív történet

Aki játszott kiskorában a Kaland, játék, kockázat könyvekkel vagy ezek online verziójával az személyesen is megtapasztalhatta, milyen izgalmas, amikor mi magunk alakítjuk a történetet, amelyet olvasunk. Legyen az e-learning történetben is lehetőség arra, hogy a tanuló választhasson különböző cselekvések között, állítsuk őt döntési helyzet elé. Így jobban bevonódik a folyamatba, és a sikerélményt is jobban magáénak tudhatja, hiszen nem csak egy lineáris történetet lapozott végig, hanem tett is azért, hogy a problémák megoldódjanak.

Happy end

A történetnek mindenképp legyen kiegyensúlyozott megoldása, ahol a konfliktus feloldódik, és a főhősök boldogan nyugtázhatják, hogy megbirkóztak az eléjük hárult akadályokkal. Így a tanulók is sikerélménnyel zárják majd a tanulást, és később is pozitív hangulatban emlékeznek vissza a tananyagra.

videó e-learning

Videó és animáció a hatékony e-learningért!

A videók és animációk szórakoztatóbbá, könnyebben érthetővé és változatosabbá teszik a tananyagot. Nem mindegy azonban, hogyan fogunk hozzá a vizuális tartalom megtervezéséhez és elkészítéséhez. Tudd meg, milyen formában, milyen céllal használhatóak a különböző vizuális anyagok az oktatás során!

Olvass tovább!

A történet audiovizuális megjelenítése

Ha megvan a történet felépítése és a karakterek, az e-learninghez megfelelő formába kell önteni. Ehhez szükség van grafikai munkára, amelynek során kialakítjuk a történet vizuális elemeit, de vannak olyan e-learning készítő rendszerek, amelyekben beépített karakterek is vannak.

Játékos tanulás

A vizuális megjelenés

A vizuális megjelenés a karakterekből, hátterekből és szövegbuborékokból állhat. Animált karakterekkel, videós elemekkel vagy slideshow-val izgalmasabbá és átélhetőbbé tehetjük a képi megjelenést.

A vizuális elemek terén is törekedjünk az egyszerűségre. A karakterek legyenek jól felismerhetőek a különböző helyzetekben. Ezt segíthetjük azzal, ha jellemző hajviseletük vagy ruhájuk van, különböző színeket használva.

mikrofon

A hangok

A történetek audio része ugyanolyan fontos eleme lehet a tananyagnak, mint a vizuális megjelenés. Használjunk a figyelmet nem elvonó, aláfestő zenét és hangeffekteket az életszerűbb hatásért, ezek segíthetnek a történet drámai elemeit, az ijedtséget, örömöt átélni. Figyeljünk arra, hogy a kevesebb néha több: ne zsúfoljuk túl a hangeffekteket, csak a szükséges helyeknél használjuk ezeket vagy a zenei elemeket.

Segítségre van szükséged?

Ha belefognátok az e-learning tananyagok izgalmasabbá varázslásába és a történetmesélés eszközével élnétek, de nem tudjátok, hogyan fogjatok hozzá, a Klippénél ebben is segítséget tudunk nyújtani

Ha hasznos volt ez az írás, kövess minket a Facebookon is, hogy értesülj a havonta megjelenő cikkekről.

Illetve fordulj hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségek valamelyikén! ⬇️

Klippe Learning

Kik vagyunk?

Digitális oktatási szakértők és szoftverfejlesztők, akik követik a trendeket és innovatív megoldásokat kínálunk az általunk készített tananyagokban és rendszerekben. Már 14 éve foglalkozunk digitális képzésekkel, komplex e-learning tananyagok készítésével és rendszerek bevezetésével.

A Klippe Learning csapata elkészíti számodra azt a digitális oktatási és tanulási megoldást, amit megálmodtál – vagy megálmodjuk helyetted, ha nem tudod, hogy pontosan mire van szükséged. Saját tartalom, kreatív és motiváló módszerek, hozzád alakított platform.

Hol érsz el minket?

Ha szeretnél többet megtudni egyedi tananyagainkról, az e-learning rendszerekről, a képzéseinkről, vagy árajánlatot kérnél, vedd fel velünk a kapcsolatot:
írj nekünk a jobb oldali űrlapon keresztül!
vagy hívj fel minket:
vagy írj email-t:

        Ha szeretnél többet megtudni egyedi tananyagainkról, az e‑learning rendszerekről, a képzéseinkről, vagy árajánlatot kérnél, írj nekünk!