Az e-learning vásárlása sajnos nem olyan egyszerű, mint például a narancsé, amiből egyszerűen csak kérhetünk 1 kilót a piacon. Az e-learning fejlesztés folyamata egy beszélgetéssel kezdődik, amit több másik követ. De hogyan találjatok megfelelő e-learning fejlesztő céget? Hogyan írjatok ki sikeres tendert? Milyen kérdéseken és válaszokon keresztül lehet eljutni az első beszélgetéstől a projekttervezésen át a tényleges megrendelésig? Miről kell és miről érdemes egyeztetni egy e-learning fejlesztés előkészítése során? Műhelybejegyzésünkben ezekre a kérdésekre keressük a válaszokat.
Hogyan talál egymásra a megrendelő és az e-learning fejlesztő cég?
Először is fontos tisztázni, hogy mit értünk ebben a bejegyzésben e-learning tananyag alatt: elsősorban interaktív multimédiás, egyéni tanulásra alkalmas anyagokat (tehát például nem egy digitalizált PDF-et), komplex tanulási, módszertani háttérrel átgondolt megoldásokat, ahol nagyon sok különböző szakterület munkája adja ki a végeredményt.
De hogyan jutunk el a számunkra megfelelő e-learning fejlesztő cégig? A kisebb szervezeteknél egyszerűbb lehet a dolog: ott általában egy telefonnal vagy e-maillel fut be a megkeresés, van, hogy a közösségi médiás megjelenések vagy a honlap alapján akadnak rá a potenciális e-learning fejlesztő cégre.
A nagyobb szervezeteknél általában a belső szabályzat határozza meg, hogy mi a menete és formális kerete a belső továbbképzésnek, amit adott esetben e-learning támogatással akarunk hatékonyabbá tenni – és itt jön képbe a pályázat vagy tender is. A megkeresés formája tehát sokféle lehet, és ezt általában a cég mérete határozza meg.
Mire figyeljünk az e-learning fejlesztési pályázat kiírásakor?
Végre jóváhagyták az e-learning projektetek költségvetését, és minden készen áll, hogy továbbképezzétek a csapatot. Nincs más hátra, mint kiírni egy pályázatot. De hogyan?
Minél részletesebb információkat adtok meg, annál pontosabban tud ajánlatot adni az e-learning fejlesztő cég. Vannak olyan mérhető információk, amik a pályázatban nagy segítséget nyújthatnak, például a tananyag mennyiségére vonatkozóan. Ilyen például a tanulási idő, pontosabban, hogy hány órára tudják a vezetők kivenni a kollégákat a munkából. Ekkor az e-learning fejlesztő cég felméri, hogy ez arányos-e a forrásanyag hosszával, és, hogy, megtanítható-e egyáltalán a rendelkezésre álló idő alatt. A mérhető információk mellett nagy segítséget nyújthatnak a módszertani kérdések: például, hogy ki a célcsoport, mik a konkrét tanítási célok (learning goals és learning objectives), vagy milyen interaktivitási szintet várunk el a tanulóktól.
Valószínűleg az árazást lényegesen nem befolyásolják, de nagyon sok információt tudtok adni az e-learning fejlesztő cégnek, ha megfogalmazzátok, mik az úgynevezett kizárások. Például, hogy ne legyenek rajzolt karakterek egy tananyagban, mert mondjuk nem illeszkednek a formavilághoz, a cég komolyságához vagy az adott iparághoz. Vagy, hogy a tananyag tegeződjön vagy magázódjon – ezek mind-mind apróságnak tűnhetnek, de sok felesleges plusz munkával jár, ha csak a legvégén derül fény ezekre, illetve így pontosabb képet kaphat a fejlesztő arról, hogy hova érdemes fektetni a hangsúlyt.
Milyen rendszerben fog működni az e-learning? Szeretnétek, hogy a tananyag mobilon is elérhető legyen? És milyen böngészők által legyen támogatott? Szánjatok rá egy kis időt, és beszélj a szervezet informatikai csapatával, hogy már a pályázatban le legyen fektetve, milyen technikai követelményeket vártok el az e-learning tananyagtól!
Érdemes az ajánlatkérést sablon formájában eljuttatni az e-learning fejlesztőhöz: ha nem így tesztek, az ajánlatok összehasonlítása nagy fejtörést okozhat, és akár hónapokig is elhúzhatja a pályázatok kiértékelését.
Sok pályázó beleesik abba a hibába, hogy nem hozza nyilvánosságra, mekkora keret áll rendelkezésére, de érdemes költségvetési tartományt meghatározni a tenderben. Így a fejlesztő cégek látni fogják, hogy tudják-e vállalni a munkát ezen az áron, ráadásul sokkal könnyebb lesz összehasonlítani a kapott ajánlatokat, és tényleg csak azok a megkeresések futnak majd be, amik számotokra relevánsak.
E-learning rendszerek összehasonlítása
Az e-learning rendszerek olyan szoftverek, amely biztosítják a keretet a teljes e-learning folyamathoz. A piacon ma már jelentős kínálat van ilyen szoftverekből, ezért gyakran felmerül a kérdés, mi alapján érdemes választani közülük. Megpróbálunk segíteni.
Olvass tovább!Hogy lehet feloldani az ellentmondást, hogy a megrendelő nem feltétlenül beszéli az e-learning nyelvét?
A szókészlet nem mindig közös, ezért az e-learning fejlesztőnek igazodnia kell a megrendelőhöz. Egy olyan potenciális ügyfélnél, akinek ez a világ teljesen idegen, és aki számára például a tanulási környezet fogalma is ismeretlen, a fejlesztő cég nem azt fogja firtatni, hogyan szeretné megvalósítani a játékosítást vagy történetmesélést, hanem valószínűleg rávezető kérdésekkel fog tapogatózni az igényekről. Míg azoknál a megrendelőknél, akiknek több évtizedes tapasztalata van az e-learning világában, egészen más jellegű kérdések vetődnek fel, és szóba kerülhetnek olyan terminusok, mint a Learning Record Store-ok, vagy az xAPI szabvány.
Az e-learning fejlesztők általában már irányított kérdéseket és listát kínálnak az ügyfélnek, ami hozzásegíthet a sikeres e-learning fejlesztéshez, de nektek, ajánlatkérőknek is érdemes lehet energiát is időt szánni arra, hogy elsajátítsatok bizonyos e-learninggel kapcsolatos fogalmakat, ami számotokra is átláthatóbbá és könnyebbé teheti a közös munkát.
Hogy néz ki maga az e-learning fejlesztési folyamat, és hogyan lehettek benne biztosak, hogy tetszeni fog az eredmény?
Már rögtön az elején fontos tisztázni, ki mit ért bizonyos fogalmak alatt, hiszen például egy olyan (viszonylag egyszerű) dolog, mint a videó és multimédiás tartalom sem feltétlenül jelenti ugyanazt mindenkinek az e-learning kontextusában. Az egyeztetések alapján a megrendelő és az e-learning fejlesztő cég kialakít egy koncepciót, ha pedig sikerül megegyezni az árban, akkor sor kerülhet a projektmunkára és a fejlesztésre.
Vannak olyan tananyagok, amiken 40-50 órát dolgozik a fejlesztő cég, de olyanok is, amin adott esetben mondjuk 700-800 órát, és mindkét félnek érdeke, hogy ez ne kidobott idő legyen. Bár teljesen más a projekt lefolyása az egyik vagy a másik esetében, de az alapkérdések, vagy a technológiai és módszertani kérdések hasonlóak, hiszen mindkét tananyagból valaki, valahol tanulni fog.
Jogosan merülhet fel a kérdés: hogyan fogjátok tudni ti, a megrendelők, hogy az eredmény olyan lesz, mint amit megálmodtatok? Elég szubjektív például, hogy szép-e, a brand profiljába passzol-e valami, ezért is van szükség arra, hogy az e-learning fejlesztés több ellenőrzési fázison menjen keresztül. Ez azt jelenti, hogy sok kisebb mérföldkő van a fejlesztés során, amikor a partner meg tudja nézni az addigi eredményt: ez vonatkozik többek között a koncepcióra, a grafikai tervekre, vagy a forgatókönyvekre.
Hogy alakul ki a tanfolyamok arculata?
Általában a megrendelők már egy kész arculati útmutatóval érkeznek, de változó, ez milyen mélységig megy el. Van, ahol csak a színek, a logó használata van meghatározva, tehát a formavilágra vonatkozóan vannak követelmények, és bár ritkábban, de vannak olyan megrendelők, akik kifejezetten az e-learningre vonatkozó arculati elvárásokat is előre lefektetik. Elmondható, hogy az e-learning fejlesztő cég általában többféle opciót és verziót kínál, amiből ti választani tudtok, így a végeredményt végső soron közösen dolgozzátok ki.
Mit tud egy LMS? Az e-learning rendszerek legfontosabb funkciói
Az e-learning rendszer könnyen használható kezelőfelülettel biztosít hasznos funkciókat biztosít:a tudás- és képzésmenedzsment, az értesítések, a riportok, a tanúsítványok és a kommunikációs felület mind-mind megkönnyítik a tanulás és tanítás folyamatát.
Olvass tovább!Saját kollégák az e-learning fejlesztésben?
Felmerülhet az is, hogy vajon lehet-e saját kollégákat delegálni az e-learning fejlesztésbe. Bár ez nem mindig bevett gyakorlat, de mindenképp megfontolandó. Hiszen a fejlesztő cég meg tud ismerni egy bizonyos témát vagy céget, de a belső működésre legjobban mégiscsak az ott dolgozó kolléga lát rá, ami nagyon értékes lehet egy fejlesztési folyamatnál, és tovább erősítheti a csapatmunka hatékonyságát és eredményességét.
Segítségre van szükséged?
Ha szervezetednél belevágnátok az e-learning fejlesztésébe illetve a tananyagok felépítésébe, keress minket, és segítünk kiválasztani a legjobb megoldásokat! Amennyiben korlátozottak az erre fordítható erőforrásaid, javasoljuk, hogy mindenképp vedd fel velünk a kapcsolatot, szakértő segítséggel ugyanis rengeteg munka és költség megtakarítható!
Ha hasznos volt ez az írás, kövess minket Facebookon vagy Linkedinen, hogy értesülj a legújabb cikkekről!
Illetve fordulj hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségek valamelyikén! ⬇️
Kik vagyunk?
Digitális oktatási szakértők és szoftverfejlesztők, akik követik a trendeket és innovatív megoldásokat kínálunk az általunk készített tananyagokban és rendszerekben. Már X éve foglalkozunk digitális képzésekkel, komplex e-learning tananyagok készítésével és rendszerek bevezetésével.
A Klippe Learning csapata elkészíti számodra azt a digitális oktatási és tanulási megoldást, amit megálmodtál – vagy megálmodjuk helyetted, ha nem tudod, hogy pontosan mire van szükséged. Saját tartalom, kreatív és motiváló módszerek, hozzád alakított platform.
Hol érsz el minket?
Ha szeretnél többet megtudni egyedi tananyagainkról, az e-learning rendszerekről, a képzéseinkről, vagy árajánlatot kérnél, vedd fel velünk a kapcsolatot:
írj nekünk a jobb oldali űrlapon keresztül!
vagy hívj fel minket:
vagy írj email-t: