Bátran kijelenthetjük, hogy a legtöbb munkahelyen már megkerülhetetlenné váltak az e-learning tananyagok és LMS-ek. Az online oktatás képes hatékonyabbá, eredményesebbé tenni a tanulási folyamatot, és ugyan módszerei időről időre változnak és egyre sokszínűbbé válnak, műhelybejegyezésünkben most összegyűjtöttünk néhány konkrét hatékony példát, amik már évek óta bizonyítottan jól működnek.
Mikrotanulás az online oktatásban
A mikrolearning vagy mikrotanulás gyakorlata rövidebb, „falatnyi méretű” online tanulási modulokra épít, amelyek egy adott témára vagy készségre összpontosítanak. Jellemzőjük, hogy a tananyag könnyebben érthető és gyorsan fogyasztható, így akár a buszon, telefonról olvasva is megragadja a figyelmet, és a kurzus résztvevői rugalmasabban tudják beosztani a tanulásra szánt idejüket. A mikrotanulás egyaránt alkalmas új témák és elméletek elsajátítására, valamint a korábban megszerzett ismeretek vagy készségek felfrissítésére is.
A mikrotanulásra példa lehet egy rövid oktatóvideó, ami egy szoftveralkalmazás egy bizonyos aspektusát magyarázza el, például azt, hogyan kell beállítani egy új e-mail fiókot. Másik példa lehet egy kvíz, ami röviden megtanít fontos tényeket vagy szabályokat egy adott témában, például az adatvédelem vagy a munkahelyi biztonság témakörében.
Nézzük, mik is a mikrolearning pontos feltételei!
- A tananyag specifikus, kisebb egységekben kerül feldolgozásra.
- Minden egységnek külön meghatározott célja és fókusza van.
- Egy egység tanulási ideje maximum 5-10 perc hosszú.
- A tartalom bárhol és bármikor, akár telefonról is rugalmasan elérhető és visszanézhető.
- A tananyag gyorsan elvégezhető, könnyen beépíthető a mindennapi munkavégzés folyamatába.
- A tananyag személyre szabott és a tanulóra optimalizált, tehát figyelembe veszi, hogy a kurzus résztvevője milyen intenzitással és milyen helyzetekben tanul.
Gamification az online oktatásban
A gamification vagy játékosítás egy olyan módszer, amely játékmechanizmusokat integrál a tanulási folyamatba, hogy az online oktatást szórakoztatóbbá tegye, motiválja a tanulókat és segítse a tananyag hosszabb távú memorizálását.
Ez a módszer sokféleképpen beépíthető az online kurzusokba, például kvízek, rejtvények, szimulációk vagy versenyek formájában. Az olyan jutalmazási rendszerek, mint a pontgyűjtés, a jelvények szerzése vagy a rangok elérése növelhetik a kurzuson résztvevők motivációját, a játékosított tanulási platformok pedig arra ösztönzik őket, hogy célokat tűzzenek ki és teljesítsenek, nyomon kövessék a fejlődésüket, és játékosan versenyezzenek, csakúgy, mint egy társas- vagy videójátékban.
Fontos azonban, hogy a játékosítás nem egyenlő azzal, hogy a kurzus könnyen teljesíthető: szem előtt kell tartani a tanulási célokat, és ehhez mérten kell felállítani az adott feladat nehézségét, aminek viszont szükség esetén kihívást kell jelentenie.
Íme néhány eszköz a játékosításhoz:
A személyre szabott karakter, vagyis avatar segít, hogy a tanulók jobban beleéljék magukat a játékba és ezáltal eredményesebben szerepeljenek a kurzusokon is. Az akár évekig játékban maradó karakter hasznos lehet, ha a szervezet tagjainak folyamatos képzésre van szüksége.
A kurzus résztvevőit ösztönözhetjük jutalmakkal, például pontokkal, jelvényekkel, játékpénzzel vagy új szintek folyamatos feloldásával növelhetjük a motivációjukat és az elköteleződésüket. Bevethetünk más módszereket is, például, ha jutalmazzuk a tanulókat a megtekintett videókért vagy az e-learning rendszerbe való belépésért.
Ha lehetővé tesszük a tanulók számára, hogy csapatban vagy egyénileg versenyezzenek egymással, a szoftverrel vagy akár önmagukkal is, és ranglistákat állítunk fel, az motivációt jelenthet a folyamatos jó teljesítményre. Arra viszont fontos ügyelni, hogy senki se érezze magát a legrosszabbnak vagy vesztesnek, mert az ellentétes hatást válthat ki, és hátráltathatja a tanulást!
E-learning rendszerek összehasonlítása
Az e-learning rendszerek olyan szoftverek, amely biztosítják a keretet a teljes e-learning folyamathoz. A piacon ma már jelentős kínálat van ilyen szoftverekből, ezért gyakran felmerül a kérdés, mi alapján érdemes választani közülük. Megpróbálunk segíteni.
Olvass tovább!Storytelling az online oktatásban
A storytelling vagyis történetmesélés már az ősi időkben is a kommunikáció alapját képezte, hiszen ezzel az ember eddig nem ismert tudásra tehet szert, konklúziót vonhat le, megismerhet adott helyzeteket vagy embereket.
Amellett, hogy a történetek által tanulunk és következtetésekre jövünk rá akár a saját életünkre vonatkozóan, képesek érzelemkiváltásra is, legyen az az érzelem szórakoztató vagy elgondolkodtató, pozitív vagy negatív. A történetek azonban nemcsak ilyen formában hatékonyak, de a tanulásban, az online oktatásban is jól használhatóak. Összegyűjtöttük, miért lehet ez a módszer különösen hasznos az e-learning kurzusokon is!
Fentebb már említettük a történetmesélés érzelmi aspektusát és hatását: az érzelmek nemcsak az emlékezést segítik, de azt is, hogy a tanuló szorosabb kötődésbe kerüljön a tananyaggal, jobb érzéssel gondoljon a tanulásra, és több motivációja legyen újra visszatérni az e-learning platformra. Emellett fenntartja a figyelmet, hiszen a történetnek van eleje, közepe, és vége, a kurzus résztvevői pedig kíváncsiak lesznek arra, hova vezet és fut ki a cselekmény, amit jó eséllyel élvezetesebbé is teszi a tanulás folyamatát.
Abban talán mindannyian egyetértünk, hogy sokkal könnyebb egy izgalmas történetet felidézni, mint egy száraz, tényszerű prezentációt. Amikor egy történettel találkozunk, mi magunk is átéljük a szereplők élményeit, az érzelmeket szül bennünk és az agyunkban bekapcsol a kognitív empátia. A tudomány már alátámasztotta, hogy amikor érzelmek kerülnek képbe, akkor a hozzákapcsolódó emlékeket is könnyebben tudjuk felidézni.
A történetek arra is jók, hogy komplexebb, szövegesen nehezen elmagyarázható szabályokat, folyamatokat mutassanak be egyszerűbb formában.
Szociális tanulás online oktatásban
A szociális tanulás során a tanulók interakcióba lépnek egymással, és azáltal is tanulnak, hogy megosztják egymással a tudást és a tapasztalataikat. A szociális tanulás természetesen történhet offline, a kollégákkal való közvetlen eszmecsere során, de az online oktatásban is fontos szerepe lehet.
Ez a tanulási módszer segít fejleszteni a tanulók soft skilljeit, vagyis interperszonális készségeiket, ami kisebb mértékű munkahelyen belüli fluktuációt, nagyobb elhivatottságot és jobb eredményeket hozhat, emellett a soft skillek segítenek kezelni a stresszt és elkerülni a munkahelyi kiégést.
A szociális tanulásra példa lehet, amikor a kurzus során a tanulókból kialakított csapatok a gép vagy egymás ellen játszanak. Előbbi esetben könnyebben kialakul a tanulótársak közötti kötődés, utóbbinál pedig a kooperatív helyzet és a versenyszellem hathat ösztönzően.
Motivációs technikák az online oktatásban
Az eddig felsoroltak is hatékonyan használhatóak motivációs technikaként az online oktatásban, de milyen módszerek léteznek még a tanulók ösztönzésére?
A választás lehetősége segít kialakítani a belső motivációt, viszont fontos, hogy megtaláljuk az egyensúlyt, és ne pakoljunk túlságosan nagy felelősséget és terhet a tanulók vállára. A tanulási folyamatban érdemes fokozatosan felépíteni a kurzus résztvevőinek önállóságát, például adjuk meg a lehetőséget, hogy eldöntsék, milyen módon teljesíthetik a kurzust és milyen formában dolgozzák fel a tananyagot (pl. videók, interaktív feladatok, kvízek stb.)
A rossz osztályozás nemcsak gyerekként szegheti a kedvünket. Könnyen veszi el a kedvünket a tanulástól például az, ha egy jó eredmény után rosszabb következik. Érdemes minden elvégzett feladat után pontot és elismerést kiosztani, hiszen a pozitív visszajelzéssel nő a motiváció is.
Csakúgy, mint egy munkahelyi környezetben, a tanulási folyamatban is fontos tudni, hogyan haladunk, merre tartunk, esetleg mi az, amiben még fejlődhetünk. Az e-learningben ez a feedback érkezhet a rendszertől, a tanulótársaktól vagy az oktatótól, és nagy szükség is van rá, hiszen a gyakori visszacsatolás arra ösztönzi az embert, hogy ne hagyja abba a kurzust, hanem fejlődjön, és sikeresen teljesítse.
A fenti mondás az e-learning kontextusában is helytálló. Jó megoldás lehet, ha többször lehet nekifutni egy-egy feladatnak, hogy a tanulók ne féljenek a nagyobb kihívást jelentő, új készségeket igénylő feladatoktól (és a kudarctól) sem, hiszen, ha elbuknak egyszer, megpróbálhatják ismét.
Egy jó kurzusnak transzparensnek kell lennie, hogy a tanulók tudják, mire számíthatnak a tanulási folyamat során. Jó már az elején leszögezni, milyen kritériumoknak kell megfelelni a kurzus teljesítéséhez, emellett a pontozási rendszert menet közben nem érdemes variálni, és fontos előre tisztázni a feladatok és beadandók teljesítésének módját is.
Segítségre van szükséged?
Ha a szervezetednél a megfelelő módszerek beemelésével szeretnéd még hatékonyabbá tenni az online oktatást, de bizonytalan vagy, merrefelé indulj, keress minket, és segítünk kiválasztani a legjobb megoldásokat! Amennyiben korlátozottak az erre fordítható erőforrásaid, javasoljuk, hogy mindenképp vedd fel velünk a kapcsolatot, szakértő segítséggel ugyanis rengeteg munka és költség megtakarítható!
Ha hasznos volt ez az írás, kövess minket Facebookon vagy Linkedinen, hogy értesülj a legújabb cikkekről!
Illetve fordulj hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségek valamelyikén! ⬇️
Kik vagyunk?
Digitális oktatási szakértők és szoftverfejlesztők, akik követik a trendeket és innovatív megoldásokat kínálunk az általunk készített tananyagokban és rendszerekben. Már X éve foglalkozunk digitális képzésekkel, komplex e-learning tananyagok készítésével és rendszerek bevezetésével.
A Klippe Learning csapata elkészíti számodra azt a digitális oktatási és tanulási megoldást, amit megálmodtál – vagy megálmodjuk helyetted, ha nem tudod, hogy pontosan mire van szükséged. Saját tartalom, kreatív és motiváló módszerek, hozzád alakított platform.
Hol érsz el minket?
Ha szeretnél többet megtudni egyedi tananyagainkról, az e-learning rendszerekről, a képzéseinkről, vagy árajánlatot kérnél, vedd fel velünk a kapcsolatot:
írj nekünk a jobb oldali űrlapon keresztül!
vagy hívj fel minket:
vagy írj email-t: