Egy receptet mindenki el tud készíteni, de nem mindegy, milyen alapanyagokból tesszük ezt. Valahogy az e-learning kurzusokat is így kell elképzelni: ahhoz, hogy jól essen a főztünk, vagyis a digitális kurzus hatékony legyen és elégedettséget váltson ki, a megfelelő alapanyagokkal, vagyis e-learning feladatokkal, értékelésekkel és visszajelzésekkel kell operálnunk. Műhelybejegyzésünkben erre vonatkozóan gyűjtöttünk össze tanácsokat!
Mi az e-learning rendszer?
Az e-learning rendszer, másnéven Learning Management System (LMS) egy olyan szoftver, ami lehetővé teszi az e-learning alapú oktatást és keretet ad neki: segítséget nyújt a tanulási folyamatok menedzselésében, a kurzusok nyomonkövetésében és adminisztrálásában, és abban, hogy online és profin szervezhessük a különböző oktatási folyamatokat. De hogyan tehetjük hatékonyabbá és élvezetesebbbé ezeket a digitális kurzusokat?
1. Tegyük minél érdekesebbé az e-learning feladatokat!
Az e-learning kurzusok tervezésénél fontos szempont, hogy a feladatok élvezetesek és viszonylag könnyen fogyaszthatóak legyenek, így a résztvevők nagyobb lelkesedéssel és hatékonyabban sajátíthatják el a tananyagot. Segítünk néhány példával:
Mindannyian meséken és történeteken nőttünk fel, az innen merített asszociációk pedig sokunkat felnőttkorban is elkísérnek, és talán egy egész életen át velünk maradnak. Hajlamosak vagyunk emlékezni kedvenc regényeink legapróbb részleteire is, miért ne használnánk a történetmesélést az e-learning feladatoknál is? Használjunk szereplőket, húzzunk fel a tanfolyamra egy történetet, alkalmazzunk megfelelő párbeszédeket vagy erkölcsi tanulságokat, így a tananyag elsajátítása is hatékonyabbá válhat.
A játékok arra valók, hogy szórakoztatóak legyenek, ha pedig valami szórakoztató, azt az emberek nagyobb kedvvel csinálják. Az e-learningben a célunk a tanulók minél sikeresebb bevonása a tanulási folyamatba, és az, hogy a képzés megragadja és meg is tartsa a figyelmüket, élménnyé váljon a számukra. Ebben segíthet az e-learning feladatok játékosítása, vagyis a gamification, amiről bővebben ebben a műhelybejegyzésünkben írtunk!
Jó eszközök lehetnek arra, hogy a tanulók megtudják, milyen területeken kell fejlődniük, illetve beépíthetjük a tananyagba úgy is, hogy az nem vérre megy, csupán színesíti a kurzust, miközben a résztvevők játékosan tanulnak.
2. Értékeljük átgondoltan a tanulókat és az általuk teljesített e-learning feladatokat!
A e-learning feladatok és azok értékelése arra szolgálnak, hogy tisztábban lássuk a tanulók aktuális tudását a kurzus különböző fázisaiban, és azt, hogy a kezdetekhez képest mennyit sajátítottak el a tananyagból, amit több ponton is ellenőrizhetünk.
A tanfolyam előtt
A képzés során időt takaríthatunk meg, ha előre felmérjük, mit tudnak már a tanulók, emellett ez jó módszer lehet arra is, hogy kirajzolódjanak az előzetes hiányosságok és az, hogy mit kell még a résztvevőknek a továbbiakban elsajátítani.
A tanfolyam során
A több pontban történő – például a minden lecke végén lévő – értékelések segíthetnek a tanulóknak abban, hogy menet közben ellenőrizzék a tudásukat.
Közvetlenül a tanfolyam után
Ez a leggyakoribb értékelési forma, amiből látszik, hogy a tanulók mit sajátítottak el és értettek meg a képzés végére.
Utólag
Normális, hogy a tanultak egy része idővel homályba merül és elfelejtődik. Az utólagos értékelésekkel felmérhető, hogy a tanulók mennyire memorizálják a tanultakat hosszú távon, valamint, hogy a tananyag mely részei maradnak meg bennük a legtovább.
A több ponton végzett értékelés értékes információkat hordozhat: például a tanfolyam hatékonyságának méréséhez az egyik legjobb módszer, ha a tanulókat a tanfolyam elején és végén is teszteljük, így a tanfolyamnak tulajdonítható fejlődés – és akár a tanfolyam sikeressége – számokban mérhető és statisztikailag is alátámasztható, ami a szervezet számára is előnyös lehet.
Hogy érdemes szakértővel belevágni az e-learning fejlesztésbe?
Hogyan találjatok megfelelő e-learning fejlesztő céget? Hogyan írjatok ki sikeres tendert? Milyen kérdéseken és válaszokon keresztül lehet eljutni az első beszélgetéstől a projekttervezésen át a tényleges megrendelésig?
Olvass tovább!3. Fordítsunk sok figyelmet az e-learning feladatok utáni visszajelzésekre!
A visszajelzés az egyik legfontosabb faktor a tanulásra és a teljesítményre nézve – ez a hatás lehet negatív és pozitív is. A hatékony visszajelzés ismérve, hogy lehetővé teszi a tanuló számára a fejlődést, míg a csupán elismerésre építő visszajelzések (díj, virtuális trófea stb.) nem biztos, hogy motiváló tényezőként hatnak.
Az e-learning kontextusában a visszajelzés gyakran a rendszertől érkezik, nem pedig egy valódi személytől – a fejlesztők használhatnak avatárokat, hogy a hatás emberibb legyen, de összességében ez mégis csak egy képernyőn megjelenő, személytelen üzenet, ezért is különösen fontos világosan megfogalmazni, hogy mi a célunk vele.
Érdemes lehet az alábbi három kérdést szem előtt tartani, és ezekből megalkotni a visszajelzést:
- Mik a célok?
- Hogyan halad a tanuló?
- Mit tehet, hogy fejlődjön?
Alább összegyűjtöttük, hogyan adhatod a lehető leghatékonyabb visszajelzéseket!
Edukatív visszajelzés
Különbség van aközött, hogy a visszajelzés informatív vagy oktató jellegű: előbbi a tények közlésére korlátozódik, míg utóbbi ezzel szemben konstruktív és sokkal összetettebb. A visszajelzés nem korlátozódhat pusztán a tanuló tájékoztatására a tanfolyamon elért eredményről, tehát nem elég annyit jelezni felé, hogy átment vagy megbukott. A válasz arra, hogy a tanuló miért ment át vagy bukott meg, sokkal fontosabb, mint maga a tény.
Azzal, hogy segítünk a résztvevőknek kitalálni, mit csináltak jól és mit rosszul, segítünk nekik megérteni azt is, miben jók már most is, és miben kell még fejlődniük. A konstruktív visszajelzések révén a tanulók a tanfolyam után is tudják kamatoztatni ezeket a tapasztalataikat.
Bátorító visszajelzés
A visszajelzés támogató és bátorító szerepe az e-learningben elsősorban azokra összpontosít, akik megbuktak. Tekintettel arra, hogy nem minden diák vagy tanuló egyforma, azok, akik nem teljesítenek olyan jól, mint a többiek, bizonytalannak érezhetik magukat a teljesítményükkel kapcsolatban, ami végső soron elriaszthatja őket a tanfolyam folytatásától. Ezért a visszajelzésnél fontos szempont, hogy fektessünk a tanuló ösztönzésébe, és megnyugtassuk, hogy a kudarca nem jelenti azt, hogy képtelen lenne sikerrel teljesíteni az adott kurzust, ha ismét próbálkozik.
A bátorítás persze nemcsak azoknak szól, akik elhasaltak egy-egy kurzus végén, és nem is érdemes csak rájuk korlátozni: azoknak is lehetnek hiányosságai egy-egy területen, akik összességében sikeresen teljesítettek. Ha arra biztatjuk őket, hogy foglalkozzanak a fejlesztendő részekkel, az segíthet maximalizálni a tanulási folyamat során szerzett eredményeket.
Empatikus visszajelzés
Csak azért, mert egyes e-learning rendszerek formálisak és automatizáltak, nem lehet figyelmen kívül hagyni a tanulás emberi oldalát. Hatékonyabbá tehetjük a kurzust, ha az értékeléseknél kerüljük a gépiességet, és olyan kommunikációra törekszünk, ami érezteti a tanulókkal, hogy ez a feedback több, mint egy elektronikus sablonüzenet.
Egy kis túlzással élve olyan ez, mintha karácsonyi üdvözlőlapot írnánk: érdemes elgondolkodni, hogyan fejeznénk ki magunkat, hogy érezzék, valóban értékeljük őket. A megbecsülés és megértés elősegíti a résztvevők nyitottságát, valamint a tanulási hajlandóságot.
Külső és belső motivációk egyensúlya a visszajelzésben
A motiváció a visszajelzés egyik kulcseleme, ami lehet belső, és külső indíttatású, viszont nem mindegy, milyen arányban használjuk őket. Gondoljunk csak bele: ha egy gyerek szeret olvasni, és egy-egy könyv elolvasása után kézzelfogható jutalomban részesíti a szülő, az elvehet a belső motivációjából, vagyis az olvasás iránti őszinte szeretetéből.
Nem biztos tehát, hogy kifizetődő az e-learning tanulókat folyamatosan virtuális érmekkel vagy mondjuk színházjeggyel jutalmazni, mert az aláássa a belső motivációt, és ezen keresztül azt, hogy tényleg fejlődjenek és elsajátítsák a tananyagot. Ez nem jelenti azt, hogy nem használhatunk például pontszámokat vagy trófeákat az e-learningben, de a tervezés során figyelembe kell vennetek a belső és külső motivációk egyensúlyát, hiszen mégiscsak a tudás megszerzése, és annak hosszú távú megtartása a cél.
Segítségre van szükséged?
Ha szervezetednél a megfelelő feladatok, értékelések és visszajelzések kialakításával szeretnétek élvezetesebbé és hatékonyabbá tenni az e-learning rendszert, de bizonytalan vagy, merrefelé indulj, keress minket, és segítünk kiválasztani a legjobb megoldásokat! Amennyiben korlátozottak az erre fordítható erőforrásaid, javasoljuk, hogy mindenképp vedd fel velünk a kapcsolatot, szakértő segítséggel ugyanis rengeteg munka és költség megtakarítható!
Ha hasznos volt ez az írás, kövess minket Facebookon vagy Linkedinen, hogy értesülj a legújabb cikkekről!
Illetve fordulj hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségek valamelyikén! ⬇️
Kik vagyunk?
Digitális oktatási szakértők és szoftverfejlesztők, akik követik a trendeket és innovatív megoldásokat kínálunk az általunk készített tananyagokban és rendszerekben. Már X éve foglalkozunk digitális képzésekkel, komplex e-learning tananyagok készítésével és rendszerek bevezetésével.
A Klippe Learning csapata elkészíti számodra azt a digitális oktatási és tanulási megoldást, amit megálmodtál – vagy megálmodjuk helyetted, ha nem tudod, hogy pontosan mire van szükséged. Saját tartalom, kreatív és motiváló módszerek, hozzád alakított platform.
Hol érsz el minket?
Ha szeretnél többet megtudni egyedi tananyagainkról, az e-learning rendszerekről, a képzéseinkről, vagy árajánlatot kérnél, vedd fel velünk a kapcsolatot:
írj nekünk a jobb oldali űrlapon keresztül!
vagy hívj fel minket:
vagy írj email-t: