Kevés kezdeményezés képes alapjaiban pozitívan átalakítani egy szervezet működését, de a tudásmenedzsment feltétlenül ezek közé tartozik. A tudásmenedzsment a szervezeten belüli közös tudás létrehozásának, szervezésének, felhasználásának és megosztásának folyamata. Műhelyposztunkból kiderül, hogy mit jelent a tudásmenedzsment a gyakorlatban, hogyan javíthat alkalmazása a szervezet működésén és milyen eszközöket érdemes használni hozzá.
Hogy alakult ki a tudásmenedzsment?
A tudás egy szervezet egyik legértékesebb eszköze. Tárolása, bővítése és megosztása kritikus fontosságú minden szervezet számára. A tudásmenedzsment koncepciója a tanácsadó cégeknél alakult ki három évtizede. Az internet hajnalán ezek a szervezetek hamar rájöttek, hogy a munkahelyi hálózat csodálatos eszköz lehet az információk hozzáférhetővé tételére és a szervezetek földrajzilag szétszórt egységei közötti megosztására. Ez tette lehetővé a szervezeti tudás kezelésének egy új megközelítését, a tudásmenedzsmentet.
Hogyan könnyíti meg a tanulást egy e-learning rendszer?
Mit tud egy e-learning rendszer, mire való és milyen emelt szintű funkciói lehetnek az alapokon túl? Ismerd meg az LMS-ek lehetőségeit és funkcióit!
Olvass tovább!Hogyan segít a tudásmenedzsment a szervezeten?
Ha egy szervezet tagjai könnyen hozzáférhetnek, megoszthatják és frissíthetik a szervezetben hasznosítható ismereteiket, akkor a szervezet sokféle szempontból hatékonyabbá válhat. Az a képesség, hogy a megfelelő tudáshoz a megfelelő időben férhetnek hozzá egy tudásmenedzsment rendszeren keresztül, pontos döntéshozatalt tesz lehetővé, valamint ösztönzi az együttműködést és az innovációt.
Minél hatékonyabban és eredményesebben osztja meg egy szervezet az információkat a tagjaival, annál jobban fog teljesíteni. A jól működő tudásmenedzsment előnyei a következők:
- Gyorsabb döntéshozatal
- Hatékony hozzáférés a tudáshoz
- Fokozott együttműködés és intenzívebb ötletgenerálás
- Hatékonyabb oktatás
- Jobban működő kommunikáció az egész szervezetben
- Az információk és az adatok minőségének javulása
- Nagyobb biztonság a szellemi tulajdon számára
A tudásmenedzsment folyamata
Tudásteremtés
A tudásteremtés a tudásszerzéssel kezdődik. Ez a tudás számos forrásból származhat, beleértve a szervezet tagjait vagy olyan külsősöket, akiket felkérnek egy adott témával kapcsolatos ismeretek vagy szakértelem átadására. A tudás megszerzése után a következő lépés annak megértése, hogy a tudást mire, hogyan és hol alkalmazzák.
Tudásszervezés
A tudást ezután tudásmenedzsment-rendszerbe kell strukturálni a jövőbeli felhasználás érdekében. Emellett a biztonságáról is gondosodni kell, hogy a tudáshoz csak az érintettek férhessenek hozzá. A tudásszervezési folyamat a tudásmenedzsment létfontosságú része. Enélkül a tudás strukturálatlanná válik, ami megnehezíti vagy akár lehetetlenné teszi, hogy szükség esetén alkalmazni tudják.
Tudásmegosztás
A tudásszervezési folyamatot a tudásmegosztás teszi teljessé. Ez minden eseményt magában foglal, amelyen a tudás megszerezhető vagy bővíthető a szervezet más alkalmazottaival folytatott megbeszélésektől a képzésekig. Nagyon megkönnyíti a megosztás folyamatát, ha erre használtok valamilyen e-learning rendszert.
E-learning rendszerek összehasonlítása
Az e-learning rendszerek olyan szoftverek, amely biztosítják a keretet a teljes e-learning folyamathoz. A piacon ma már jelentős kínálat van ilyen szoftverekből, ezért gyakran felmerül a kérdés, mi alapján érdemes választani közülük. Megpróbálunk segíteni.
Olvass tovább!Milyen elemekből állhat a tudásmenedzsment?
Az alábbiakban bemutatunk néhány fontos tényezőt, amivel a tudásmenedzsmenetnek feltétlenül foglalkoznia kell.
A szervezet adatainak, információinak elérhetővé tétele a szervezet tagjai számára például e-learning rendszerek használatával.
Gyakran a legjobb módja annak, hogy megszerezd a szükséges információt, ha beszélsz egy szakértővel. A megfelelő tudással rendelkező szakértő megtalálása azonban akár már egy kisebb szervezeten belül is gondot okozhat. A szakértőkeresőrendszer alapvető funkciója egyértelmű: azonosítani és megtalálni a szervezeten belül azokat, akik egy adott témában jártasak.
A tudásmenedzsment részei olyan adatbázisok is, amelyek megpróbálják megragadni és hozzáférhetővé tenni azt a tudást, amelyet feladatok teljesítése közben szereztek meg a szervezet munkatársai. A hangsúly a személyes szakértelembe ágyazott tudás egyértelműsítésén és átadhatóvá tételén van. Az ilyen típusú tudás megosztásában hatalmas segítség lehet az immersive learning.
A munkahelyi kávéautomata körüli beszélgetések sokszor kulcsfontosságúak a szervezetek működésében. A gyakorlati közösségek közös érdeklődésű egyének csoportjai, amelyek személyesen vagy virtuálisan találkoznak, hogy történeteket meséljenek, megosszák a problémákat és lehetőségeket, megvitassák a legjobban működő eljárásokat, és átbeszéljék a tanulságokat.
A gyakorlati közösségek kihasználják a tanulás szociális természetét. Annak ellenére, hogy maguktól is kialakulhatnak, megszervezésük és fenntartásuk nem egyszerű feladat. A nagyobb szervezetekben a kávéautomatának sokszor virtuálissá kell válnia, ebben segíthenek például az e-learning rendszerekben található fórumok.
A tudásmenedzsment eszközei
A sikeres tudásmenedzsmenthez hozzátartozik, hogy az információkat olyan helyen tároljátok, ahol azok könnyen hozzáférhetőek. Néhány példa tudásmenedzsment rendszerekre:
A közösségi hálózatokon való kommunikáció
A közösségi hálózatok lehetővé teszik a kollégák számára, hogy kapcsolatba lépjenek egymással, csatlakozzanak csoportokhoz, információkat adjanak át, és megvitassák az őket érdeklő kérdéseket.
A streaming szolgáltatókhoz hasonlóan a learning experience platformok is figyelembe veszik az egyes tanulók egyedi körülményeit és igényeit, hogy releváns tanulási lehetőségeket kínáljanak. A rendszer többnyire nem azt jelzi a tanulóknak, hogy teljesíteniük kell az adott tartalmat, hanem hogy az valószínűleg érdekes és hasznos lesz a számukra.
Dokumentumkezelő rendszerek
Ezek a rendszerek központi digitális iratszekrényként működnek a vállalati dokumentumok számára. Megkönnyítik a dokumentumok visszakeresését, támogatják a szabályozási megfelelést, és javítják a munkafolyamatot.
E-learning rendszerek
Az e-learning rendszerek a szervezeti tanulás leghatékonyabb eszközei, megkönnyítik mind az oktatásért felelős munkatársak, mind a tanulók dolgát. Az online tanulás lehetővé teszi, hogy a tanulók a saját tempójukban tanuljanak, akkor és ott, ahol nekik a legkényelmesebb. Egy e-learning rendszer akár mobiltelefonról is elérhető és a tanulás személyre szabható. Az interaktív e-learning tananyag nemcsak a tanuló, de az oktató számára is biztosít előnyöket, információval szolgál a tanulás folyamatáról, könnyedebbé teszi a kurzusok adminisztrálását és az értékelést is.
Learning experience platformok
A learning experience platformok úgy teszik egyedivé a tanulási élményt, hogy akár különböző forrásokból származó kombinált tananyagokat ajánlanak mesterséges intelligencia támogatásával asztali vagy mobil tanulási alkalmazások segítségével.
Adatbázisok
Az adatbázis egy számítógépes alkalmazás, amely lehetővé teszi az adatok rögzítését, tárolását, elemzését és használatát. Az adatbázisok indexelve vannak, hogy az információk könnyebben hozzáférhetőek legyenek. Használatuk és karbantartásuk magas szintű készségeket igényel.
Hogyan tehetitek hatékonnyá a tudásmenedzsmentet?
Ahhoz, hogy a tudásmenedzsment jól működjön a szervezetetekben, tartsátok szem előtt alábbi javaslatainkat!
Könnyítsétek meg a tudás megosztását!
Hozzatok létre olyan szervezeti kultúrát, amelyben az alkalmazottak szabadon megosztják egymással a tudást, ahelyett, hogy magukban tartanák!
Találjátok ki a tudásátadás módját!
Ne kényszerítsétek az alkalmazottakat arra, hogy minden alkalommal újra kitalálják a tudásmegosztás kereteit! Találjatok ki erre jól működő eljárásokat! Például e-learning tananyagok segítségével sokkal hatékonyabban elsajátíthatóak a munkafolyamatok vagy bármilyen a szervezet szempontjából releváns tudás!
Bátorítsátok a tudás létrehozását!
Jutalmazzátok azokat, akik tudást szeretnének megosztani a szervezettel! Erre sokféle módszer állhat rendelkezésre, például a learning experience platformok alkalmazása megkönnyítheti az alkalmazottak egymás közötti tudáscseréjét.
Ösztönözzétek a rendszerek használatát!
Nagyon fontos, hogy mindenki választ kapjon a kérdéseire, de nem működőképes, ha a kérdezők csak megzavarják a kollégákat ahelyett, hogy használnák a tudásbázist. Emlékeztessétek őket erre! Ezzel nemcsak időt takarítotok meg, hanem növelitek a működési hatékonyságot is.
Segítségre van szükséged?
Ha belevágnál szervezetednél a tudásmenedzsment kialakításába vagy átalakításába, de bizonytalan vagy, hogyan érdemes belekezdeni, keress minket, és segítünk kiválasztani a legjobb megoldást! Amennyiben korlátozottak az erre fordítható erőforrásaid, javasoljuk, hogy mindenképp vedd fel velünk a kapcsolatot, szakértő segítséggel ugyanis rengeteg munka és költség megtakarítható!
Ha hasznos volt ez az írás, kövess minket Facebookon vagy Linkedinen, hogy értesülj a legújabb cikkekről!
Illetve fordulj hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségek valamelyikén! ⬇️
Kik vagyunk?
Digitális oktatási szakértők és szoftverfejlesztők, akik követik a trendeket és innovatív megoldásokat kínálunk az általunk készített tananyagokban és rendszerekben. Már X éve foglalkozunk digitális képzésekkel, komplex e-learning tananyagok készítésével és rendszerek bevezetésével.
A Klippe Learning csapata elkészíti számodra azt a digitális oktatási és tanulási megoldást, amit megálmodtál – vagy megálmodjuk helyetted, ha nem tudod, hogy pontosan mire van szükséged. Saját tartalom, kreatív és motiváló módszerek, hozzád alakított platform.
Hol érsz el minket?
Ha szeretnél többet megtudni egyedi tananyagainkról, az e-learning rendszerekről, a képzéseinkről, vagy árajánlatot kérnél, vedd fel velünk a kapcsolatot:
írj nekünk a jobb oldali űrlapon keresztül!
vagy hívj fel minket:
vagy írj email-t: