Az e-learning-szabvány olyan szabályok és követelmények összessége, ami meghatározza, hogyan dolgozzuk fel, cseréljük és adjuk át az adatokat egy e-learning folyamaton belül. Fontos tisztában lennetek az egyes e-learning-szabványok sajátosságaival, hogy melyiket milyen célokhoz érdemes választani. A legelterjedtebb és ebből adódóan a legismertebb szabvány a SCORM. Műhelyposztunkban összefoglaljuk, pontosan mi ez, illetve milyen előnyei és hátrányai vannak.
Mi a SCORM?
A SCORM a Shareable Content Object Reference Model (Megosztható Tartalom Objektum Referenciamodell) rövidítése. Egyszerűen fogalmazva ez az e-learning tartalmakra vonatkozó technikai követelmények nemzetközi gyűjteménye. A SCORM biztosítja a kommunikációs módszert és az adatmodelleket ahhoz, hogy az e-learning rendszerek és tananyagok felismerjék egymást és jól működjenek együtt. Két fő eleme van:
A csomag
A SCORM csomag vagy SCORM tanfolyam egy zip-fájl, amely tartalmazza a SCORM szabvány által meghatározott tartalom importálásához és elindításához szükséges összes információt. A SCORM csomag segít az e-learning rendszernek beazonosítani a tartalmat, és felismerni, hogy melyik anyagot mikor kell elindítani.
A futás ideje alatti kommunikáció
Az e-learning tartalom az elindítása után kommunikálni kezd az e-learning rendszerrel, és az e-learning rendszer a SCORM csomagot a tanuló műveleteitől függően bontja ki. Például ha a tanuló sikeresen befejez egy kvízt, az e-learning rendszer megjeleníti az eredményeket, és automatikusan elindítja a következő például videós munkamenetet. Ezeket az információkat a SCORM-fájlon keresztül kapja meg a rendszer.
A SCORM elődje, az AICC
Minden az AICC szabvánnyal kezdődött! 1988-ban hozták létre, hogy a tanulási eszközök szabványosításával csökkentsék a légi közlekedéshez kapcsolódó képzések költségeit. Ez volt a világ első e-learning specifikációs szabványa, és ennek megfelelően a SCORM-ot erősen erre építették.
Az AICC szabvány a HTTP AICC kommunikációs protokollt (HACP) használja az e-learning rendszer és a tananyag közötti kommunikációra. A HACP módszertan meglehetősen egyszerű: egy HTML űrlapot és egyszerű szöveges karakterláncokat használ az információk a rendszerbe és a rendszerből történő továbbítására.
Az eredeti AICC-szabványt számos szervezet még mindig hasznája, így nem valószínű, hogy egyhamar teljesen eltűnik. Előnye, hogy támogatja a rendkívül biztonságos HTTPS-adatátvitelt a tartalom és az e-learning rendszer között. Emellett az AICC-tartalom tárolható az e-learning rendszer tárhelyétől különálló szerveren vagy tartományban, ami rugalmasabb telepítési konfigurációkat tesz lehetővé. Viszont az AICC-szabvánnyal gyakorlatilag nincs kurzuskövetés és -riportolás, illetve a bevezetése sem túl egyszerű, előfordulhat, hogy hiányoznak belőle fontos funkciók, amelyek hozzáadása kódolást igényel.
Bár a legtöbb tananyagfejlesztő eszköz és e-learning rendszer még mindig támogatja az AICC-t, ez a szabvány már inkább csak úgy lehet érdekes, mint a SCORM alapja. A legtöbb esetben nem érdemes vele számolni, mivel teljesen elavult és már nem is kap több frissítést.
A SCORM verziói
A SCORM tulajdonképpen egy sor olyan technikai szabvány, amelyet az AICC problémáinak megoldására terveztek. Első verzióját az amerikai kormány Advanced Distributed Learning (ADL) programja tette közzé 2000-ben. A 2001-ben kiadott SCORM 1.2 lett az e-learning rendszeren keresztül történő e-learning szolgáltatás alapértelmezett technikai szabványa, amit mind a tananyagfejlesztő eszközök, mind a tanulásmenedzsment rendszerek széleskörűen támogatnak. A SCORM 1.2-t a SCORM 2004 váltotta fel. A SCORM 2004 alapjaiban nem különbözik az 1.2-es verziótól, de több lehetőséget kínál a tananyag felépítésére, rugalmasabbá teszi a működését.
Mi alapján válasszak e-learning rendszert?
Hogyan szűkíthetitek a keresést, ha több száz különféle lehetőség létezik? Vajon érdemes egyszerűen a leglátványosabb vagy a legnépszerűbb szoftvert választanatok? Műhelyposztunkban körbejárjuk azokat a fontos tényezőket, amelyeket érdemes figyelembe vennetek az e-learning rendszer kiválasztásakor.
Olvass tovább!Miért mondják évek óta, hogy a SCORM haldoklik?
A SCORM-nak születése óta 7 verziója jelent meg, az utolsó 2009 márciusában, több mint 10 évvel ezelőtt. Akkoriban a SCORM rendkívül sokoldalú szabványnak számított, amely a legtöbb platformon biztosította a kompatibilitást. Azonban az e-learning korai időszakában építették, amikor még az erősen lineáris tartalom és a kvízformátum volt a norma. Az e-learning-tervezés azóta továbblépett, viszont a SCORM nem. Az egyre inkább a tartalomban való szabad mozgásra ösztönző, UX-központú tervezés többnyire nem fér bele a SCORM kereteibe.
Ahogy az e-learning mai alkalmazásából elmozdulás figyelhető meg a learning experience megközelítés irányába, úgy a tananyagok esetében logikus a váltás a SCORM szabványról a modernebb szabványokra. Azonban a tömeges átállás még mindig nem történt meg, pedig az utóbbi időben számos új szabvány született. Az IMS CC és LTI népszerűnek bizonyult akadémiai körökben, de a vállalati szektorban kevés hatást gyakorolt. Kicsit elterjedtebbek az xAPI és a cmi5 szabványok, de a legtöbb szervezet elsősorban az átállás nehézségei miatt még mindig a SCORM 1.2-t vagy 2004-et használja.
A SCORM hátrányai
A SCORM-tanfolyamok nem működnek internetkapcsolat és webböngésző nélkül, így a tanulók offline nem érik el a kurzusokat vagy kieséseket tapasztalhatnak, ha gyenge az internetkapcsolat.
A SCORM csak valamelyik e-learning rendszeren keresztül működik, így ha közvetlenül egy weboldalon vagy mobilalkalmazáson keresztül tervezitek a telepítést, nem ez lesz a jó választás.
A SCORM-tartalom eredetileg Flash-alapú volt. Bár a legtöbb modern tananyagfejlesztő eszköz képes a SCORM-tartalmat HTML5-ben kiadni, a minőség rosszabb lehet a natív HTML5-verziókhoz képest, különösen, ha sok médiaelemet, például videókat tartalmaznak a tanfolyamaitok.
A SCORM csak korlátozott számú, egyszerű mérőszám nyomonkövetését teszi lehetővé, például a tanfolyam befejezése, a tanfolyamokon eltöltött teljes idő vagy az értékelési pontszámok. Ez többnyire nem felel meg a jelenlegi igényeknek, például a tanulók viselkedési mintáit sem igazán lehet vele követni, és az adatokból készülő jelentések meglehetősen korlátozottak.
A SCORM előnyei
A SCORM még mindig a jelenlegi alapértelmezett iparági szabvány, és ez nem véletlen, mert elavultsága ellenére még mindig számos előnye van.
Szinte minden tananyagfejlesztő eszköz és e-learning rendszer támogatja a SCORM mindkét elterjedt verzióját. A tanfolyamok átvitele egy régi rendszerből egy új rendszerbe viszonylag egyszerű.
A legtöbb SCORM tartalomkészítő eszköz meglehetősen egyszerű és felhasználóbarát.
A különböző kurzusok és tananyagok összefűzésével tanulási útvonalak hozhatók létre, amiken a tanulók könnyedén navigálhatnak. A felügyelt előrehaladás, az adaptálható útvonalak és az előfeltételek kezelése ezáltal személyre szabott tanulási utakat kínál.
Egy tanfolyamon belül különböző forrásokból származó tartalmak keverhetőek és illeszthetőek egymáshoz.
A SCORM meghatároz egy minimális metaadat-készletet, amely praktikussá teszi a tartalomkatalógusok létrehozását, függetlenül attól, hogy a tartalom honnan származik.
Az elavult tartalmak szabványos, jól dokumentált ZIP formátumban archiválhatóak.
E-learning rendszerek összehasonlítása
Az e-learning rendszerek olyan szoftverek, amely biztosítják a keretet a teljes e-learning folyamathoz. A piacon ma már jelentős kínálat van ilyen szoftverekből, ezért gyakran felmerül a kérdés, mi alapján érdemes választani közülük. Megpróbálunk segíteni.
Olvass tovább!Akkor a SCORM-ot válasszuk?
Érdemes jól informált döntést hozni arról, hogy melyik szabvány támogatja legjobban a céljaitokat, figyelembe véve például a tananyag formátumát, hogy milyen szintű nyomonkövetés és riportolás szükséges vagy hogy milyen eszközökön illetve hol fogják végezni a tanfolyamokat.
A SCORM egy jó e-learning szabvány, ha gyorsan szeretnétek e-learning tanfolyamokat indítani. Azonban ha emellett döntötök, legyetek tisztában azzal, hogy vannak korlátai, amelyek idővel egyre jelentősebbek lesznek. Ez egy jól működő, de elég kezdetleges megoldás, és a jövőben megnehezítheti az interaktívabb és vonzóbb tanfolyamok létrehozását. Ha mégis ezt a szabványt választjátok, és nincsenek szervezeti okai a régebbi 1.2-es verzió használatának, akkor a SCORM 2004 mellett döntsetek!
Következő műhelyposztunkban megvizsgáljuk a korszerűbb xAPI és a Cmi5 szabványokat is.
Segítségre van szükséged?
Ha szervezetednél e-learning rendszer bevezetésén vagy fejlesztésén gondolkodtok, de bizonytalan vagy, merrefelé indulj, keress minket, és segítünk kiválasztani a legjobb megoldást! Amennyiben korlátozottak az erre fordítható erőforrásaid, javasoljuk, hogy mindenképp vedd fel velünk a kapcsolatot, szakértő segítséggel ugyanis rengeteg munka és költség megtakarítható!
Ha hasznos volt ez az írás, kövess minket Facebookon vagy Linkedinen, hogy értesülj a legújabb cikkekről!
Illetve fordulj hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségek valamelyikén! ⬇️
Kik vagyunk?
Digitális oktatási szakértők és szoftverfejlesztők, akik követik a trendeket és innovatív megoldásokat kínálunk az általunk készített tananyagokban és rendszerekben. Már X éve foglalkozunk digitális képzésekkel, komplex e-learning tananyagok készítésével és rendszerek bevezetésével.
A Klippe Learning csapata elkészíti számodra azt a digitális oktatási és tanulási megoldást, amit megálmodtál – vagy megálmodjuk helyetted, ha nem tudod, hogy pontosan mire van szükséged. Saját tartalom, kreatív és motiváló módszerek, hozzád alakított platform.
Hol érsz el minket?
Ha szeretnél többet megtudni egyedi tananyagainkról, az e-learning rendszerekről, a képzéseinkről, vagy árajánlatot kérnél, vedd fel velünk a kapcsolatot:
írj nekünk a jobb oldali űrlapon keresztül!
vagy hívj fel minket:
vagy írj email-t: