A szoftverszimuláció lehetőséget ad a munkatársaknak vagy az ügyfeleknek, hogy akár interaktív formában elsajátítsák egy szoftver használatát. A szimulációt használhatjuk komplexebb vagy egyszerűbb funkciók bemutatására és a tudás visszamérésére is. Számos jó eszköz áll rendelkezésre a szimulációk létrehozásához, de milyen típusai vannak és hogyan érdemes őket alkalmazni?
Milyen a jó szoftverszimuláció?
A jó szoftverszimuláció könnyen érthető és nem csupán a szoftver használatának módját magyarázza el, hanem arra is választ ad, mit miért kell a felhasználónak tennie. A lehetőségekhez képest nyújtson olyan élményt és működjön úgy, mint a valódi szoftver, használjon reális adatokat és releváns példákat!
A szimuláció egyik lényeges eleme lehet, hogy gyakorlati, így a tanulónak adhatunk nagy mozgásteret, hogy fel tudja építeni a tudását és növelni tudja a szoftverrel kapcsolatos önbizalmát. Fontos, hogy legyen lehetősége többször is próbálkozni, mielőtt megkapja a helyes választ. Az anyagot érdemes itt is rövid tanulási ciklusokra bontani, és jó, ha a tanuló bármikor visszaléphet, hogy áttekintse a lépéseket.
A szoftverszimuláció segítségével ráadásul egyszerűen feltérképezhető, hogy melyik tanuló milyen szinten van egy adott szoftver elsajátításában. Például visszamérhető, hogy hány kattintásból oldott meg egy feladatot vagy milyen hibaaránnyal használja a funkciókat.
Tananyagfejlesztési folyamat
Érdekel, hogy készülnek a tananyagok? A saját kutatások alapján kialakított öt ciklus modell kreatív és kutatási folyamatok váltakozására és folyamatos visszacsatolásokra épít.
Olvass tovább!A szoftverszimuláció típusai
Screencast (képernyőfelvétel)
A szoftverek oktatására az egyik legegyszerűbb és leghatékonyabb megoldás a képernyőfelvétel (screencast) készítése. A videó tartalmazhat
/ nagyítást (pl. egyes fontos menüpontokra)
/ grafikus kiemelést
/ szöveges megjegyzéseket
/ narrációt
/ szimulációs részeket (ahol a tanuló átveszi az irányítást)
Az ilyen szimulációk meghatározott szkriptet követnek, és önállóan futnak. A tanuló a „Tovább” gomb segítségével a saját tempójában mozog a képernyőn. A képernyőfelvételek lehetővé tehetik a tanulónak, hogy előre és visszafelé is haladhasson, könnyen áttekintve a megadott információkat.
A screencast akkor működik igazán hatékonyan, ha csak egy nagyon egyszerű folyamatot demonstrál, például egy vállalatirányítási rendszerbe történő bejelentkezést, vagy ha csak néhány funkcióját mutatja meg a programnak. Akkor is érdemes lehet használni, amikor csak áttekintést kell nyújtani a rendszerről például a vezetőknek, akik nem felelősek az adatok beviteléért, de érteniük kell a szoftver alapjait.
Point and click szimuláció
A point and click a legegyszerűbb interaktív szimuláció. A tanulók a képernyőfelvétel különböző részeire kattinthatnak vagy akár legördülő menű segítségével hívhatják elő a (például felugró ablak formájában) megjelenő információt.
Adatbeviteli szimuláció
Az adatbeviteli szimulációk szimulálják a beviteli elemeket, például menüket, választógombokat, jelölőnégyzeteket és adatbeviteli mezőket. Bár nem mutatják be a teljes szoftvert, lehetővé teszik a tanuló számára, hogy a valós programmal egyező formában adja meg az adatokat, és így könnyebben a megértse funkciókat. A tanuló narráció vagy feliratok formájában lépésről lépése kaphat magyarázatot, és a szimuláció megakadályozhatja a továbbhaladásban, ha helytelenül végzi el az adott képernyőn végrehajtott műveletet.
Az adatbeviteli szimulációk nagyon hasznos és praktikus eszközök egy szoftver strukturált és ellenőrzött módon történő oktatására. Végigvezetik a tanulókat az alapvető rutinokon, hogy a szoftvert hatékonyan tudják használni a szerepükhöz kapcsolódó konkrét feladatokhoz. A legjobb módszer az, ha a szimulációhoz valós adatokat használunk fel, a tanulócsoport számára felismerhető, reális forgatókönyvek részeként.
Többútvonalas szimuláció
Ezeket a bonyolultabb szimulációkat már több forgatókönyv mentén, több útvonalon is be lehet fejezni, így összetettebb és kifinomultabb felhasználói interakciót tesznek lehetővé. Fejlesztésük nehezebb és időigényesebb folyamat.
Azoknak a tanulóknak hasznos, akik már ismerik a program alapjait, de bővíteniük kell tudásukat, például a gyorsabb használat vagy a rendelkezésre álló teljes funkcionalitás megértése érdekében. Az ilyen típusú szimulációnak az lehet a hátránya, hogy az új szoftver megértésének korai szakaszában megzavarja a tanulót, mert túl bonyolult és túl sok lehetőséget biztosít számára.
Teljes szimuláció
A teljes szimuláció lefedi a szoftveren belül elérhető összes lehetséges interakciót. Az ilyen típusú szimulációk leghatékonyabb megvalósítása, ha a valódi rendszert használjuk fel, és oktatóanyagot futtatunk vele együtt. A tanulók szabadon követhetnek bármilyen utat a szoftveren keresztül, és hozzáférhetnek bármely funkcióhoz.
A teljes szimuláció nagyon jó módszer a gyakorlásra és a szoftverrel kapcsolatos önbizalomépítésre. A megfelelő időben történő alkalmazása lehetővé teszi a tanulók számára, hogy alapos gyakorlatra tegyenek szert a szoftver használatában. Többnyire azonban nem érdemes igénybe venni, amikor a tanuló még nem ismeri jól a szoftvert, és strukturáltabb útmutatásra lenne szüksége.
Mikrolearning a hatékony tanulásért
A hosszú, prezentáció-alapú, passzív befogadásra épülő, egész napos képzés a múlté! A vállalati vagy privát oktatás tananyagait ma már hatékonyabban és könnyen emészthető formában adhatjuk át a tanulóknak. Tudd meg, hogy működik a mikrolearning!
Olvass tovább!Szoftverszimulációs eszközök
A szoftverszimulációk létrehozására számtalan program használható. Az egyszerű képernyőfelvételkészítő, hangrögzítő vagy feliratozó szoftverek mellett vannak professzionálisabb eszközök is. Az Adobe Captivate rendelkezik kifejezetten erre a célra fejlesztett modullal, az Articulate Storyline 360 segítségével pedig slideok segítségével mutathatjuk be a szoftvert.
Az e-learning tananyagfejlesztés legjobb szoftvereiről itt írtunk.
Egyéb szoftverismertető módszerek
Amennyiben nincs módunk valamilyen szoftverszimuláció használatára, az alábbi lehetőségek is rendelkezésünkre állnak a szoftverek tanítására:
Segítségre van szükséged?
Ha belevágnál a szoftverek hatékony oktatásába, de bizonytalan vagy, hogy számodra milyen módszer vagy melyik szoftver a megfelelő, keress minket, és segítünk kiválasztani a legjobb megoldást! Kapcsolódó képzéseket is tartunk, ahol megismerheted a szoftverek működését, és az e-learning tananyagok elkészítésének módját. Megmutatjuk a legfrissebb trendeket és a legjobb gyakorlatokat, hogy minél hatékonyabban működő szoftverszimulációt készíthess.
Ha hasznos volt ez az írás, kövess minket a Facebookon is, hogy értesülj a havonta megjelenő cikkekről.
Illetve fordulj hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségek valamelyikén! ⬇️
Kik vagyunk?
Digitális oktatási szakértők és szoftverfejlesztők, akik követik a trendeket és innovatív megoldásokat kínálunk az általunk készített tananyagokban és rendszerekben. Már X éve foglalkozunk digitális képzésekkel, komplex e-learning tananyagok készítésével és rendszerek bevezetésével.
A Klippe Learning csapata elkészíti számodra azt a digitális oktatási és tanulási megoldást, amit megálmodtál – vagy megálmodjuk helyetted, ha nem tudod, hogy pontosan mire van szükséged. Saját tartalom, kreatív és motiváló módszerek, hozzád alakított platform.
Hol érsz el minket?
Ha szeretnél többet megtudni egyedi tananyagainkról, az e-learning rendszerekről, a képzéseinkről, vagy árajánlatot kérnél, vedd fel velünk a kapcsolatot:
írj nekünk a jobb oldali űrlapon keresztül!
vagy hívj fel minket:
vagy írj email-t: