A hosszú, prezentáció-alapú, passzív befogadásra épülő, egész napos képzés a múlté! A vállalati vagy privát oktatás tananyagait ma már hatékonyabban és könnyen emészthető formában adhatjuk át a tanulóknak. Erről szól a mikrolearning!
Mi a mikrolearning?
A mikrolearning egy olyan online tanulási forma, amelyben a tananyag kisebb egységekre, tudásmorzsákra vagy tudásfalatokra van felbontva. A rövid, könnyen emészthető információegységek megkönnyítik a tanulás folyamatát.
A mikrolearning egy jól meghatározható téma, gondolat vagy készség tanítására szolgál. A módszerrel a tanuló különálló tartalmi egységekben, jellemzően 5-10 perces szakaszokban, de maximum 20 perc alatt feldolgozható egységekben sajátíthatja el az anyagot.
A tartalom sokféle formában megjelenhet: szöveges, képi, hang, infografikus, videós vagy akár játékos anyagok, kvízek is képezhetik a mikrolearning formáját. A tananyag desktopról és mobilról is könnyen elérhető – a telefonos tanulás és a mikrolearning jóbarátok, a mikrolearning rövid egységeit telefonos applikációk segítségével könnyen és felhasználóbarát módon lehet feldolgozni.
Hogyan működik?
A módszer hatékonysága részben abban rejlik, hogy az átfogó témákat kisebb információdarabokra osztja, ezzel időt biztosít az információ hatékony feldolgozására még azelőtt, hogy a tanuló a következő tartalomba kezdene. Mivel az emberi agy könnyebben befogadja az így közvetített információt, az új ismeretek könnyebben rögzülnek és nagyobb valószínűséggel kerülnek át a hosszú távú memóriába. Miután az újonnan szerzett ismeretek a hosszú távú memóriában elraktározódtak, a tanuló később sokkal könnyebben érti meg és hasznosítja a témával kapcsolatos további új tartalmakat.
A másik „titok” abban rejlik, hogy a rövid információegységek elég tömörek ahhoz, hogy a tanuló figyelmét folyamatosan fenntartsák. Erre a figyelmi intenzitásra is épít a módszer, így segíti, hogy a feldolgozott téma tartósan be tudjon épülni a mindennapi munkavégzésbe.
A mikrolearning forma tehát egy teljes tudásanyagot és tanulási folyamatot olyan szakaszokra bont, amelyben a részegységek önmagukban is megállják a helyüket. A tanulás rövid elemei lehetővé teszik a gyors elsajátítást anélkül, hogy a tanulásra hosszú időt kellene fordítani, az elsajátított tartalom pedig azonnal hasznosíthatóvá válik. Ahelyett, hogy a tanulót egyhuzamban végigvezetnénk egy teljes tanulási pályán, a teljes tartalom megosztásán keresztül, a témákat inkább lépésenként adagoljuk. Minden tanulási egység egy meghatározott tanulási célt követ és egy meghatározott információmennyiséget közvetít.
Tananyagfejlesztési irányelvek
Csapatunk tagjai hosszú évek óta foglalkoznak e-learning tananyagfejlesztéssel. Segítettünk például pénztárosokat a betanulásban, banki alkalmazottakat új belső szoftver megtanulásában, biztosító társaság kollégáit a compliance (megfelelési) képzések könnyedebb megismerésében vagy multinacionális cég alkalmazottait új termékük bevezetése során. Sokféle megrendelés és még többféle tapasztalat után kirajzolódtak a számunkra megkerülhetetlen szakmai irányelvek. E szempontokat 6+1 pontban foglaltuk össze.
Olvass tovább!A mikrolearning sajátosságai
A mikrolearning előnyei
A sajátos működésből következik, hogy a mikrolearning többféle előnyt is jelent a tanulók számára:
/ A tanuló figyelme a tanulás idejében nem kalandozik el, a figyelem koncentrált marad a tömör, specifikus egységeknek köszönhetően, ezzel időt és energiát spórolunk, és elkerüljük azt, hogy a tanulás unalmas legyen.
/ A tananyag mélyebben eltárolódik az agyban, a tanuló a későbbiekben könnyebben felidézi majd az elsajátított tudást.
/ A tanulás nem helyhez kötött, a rövid szakaszok és a mobil hozzáférés lehetővé teszik, hogy akár a negyed órás buszút is hasznosan teljen, mert a tanuló rugalmasan szabályozhatja a tanulás helyét és idejét, így kötöttség helyett szabadságnak éli meg a tanulást.
/ Ideális tanulási formát jelent azokon a munkahelyeken, ahol nehezebben oldják meg, hogy felfüggesszék a munkát egy kétnapos képzés idejére, de naponta 15-20 percet rá tudnak szánni a kollégák a tanulásra.
/ A tanulás interaktív, aktivitást igényel a tanuló részéről, így nagyobb a tanulói bevonódás, a mobilon való tanulás közben pedig szinte észre sem veszi a tanuló, hogy nem játszik, hanem éppen új tudásanyagot sajátít el.
Milyen tananyagot érdemes mikrolearningként feldolgozni?
Természetesen a mikrolearning nem jelent megoldást minden típusú tananyag esetében. Mély és komplex tudást nem biztos, hogy érdemes ebben a formában feldolgozni, de hatékony megoldást jelent a vállalati élet és a privát szervezésű, gyakorlati tudást biztosító tanfolyamok legtöbbjének esetében. Ideális forma a következő típusú tartalmak feldolgozásához:
Rövid, egymáshoz lazán kapcsolódó tartalmi egységek, amelyek önmagukban is értelmezhetőek.
Különböző képességek, kompetenciák fejlesztésére irányuló tartalmak.
Átfogó, hosszabb tartalmak, amelyek terjedelmük miatt egyben nehezen kezelhetőek, ezért érdemes őket különböző tartalmi felosztásban, külön részegységekben feldolgozni.
Tananyagfejlesztési folyamat
Érdekel, hogy készülnek a tananyagok? A saját kutatások alapján kialakított öt ciklus modell kreatív és kutatási folyamatok váltakozására és folyamatos visszacsatolásokra épít.
Olvass tovább!Milyen helyzetekben lehet hasznos ez a tanulási forma?
/ Ideális lehet a mikrolearning az onboarding folyamat során, amikor az új kollégáknak egy ismeretlen szervezet működését kell rövid idő alatt megismerniük. A különböző területek témáit könnyen kis csomagokra bonthatjuk.
/ Szabályzatok, belső működések (compliance témák) a kollégáknak való átadásakor. Egy tűzvédelmi oktatásnál például, ahol egy szűk témakörben, meghatározott számú szabályt kell a kollégáknak elsajátítani, hatékony és a hagyományosnál szórakoztatóbb lehet a mikrolearning megoldás.
/ Készségfejlesztéshez is nagyon jó megoldást jelent a mikrolearning alapú tanulás: a tanuló elsajátíthatja ilyen módon például az asszertív kommunikáció, a vezetői készségek vagy éppen az időmenedzsment alapjait.
/ Termékismeret belső tanításánál jól csokorba szedhetőek egy új termék jellemzői.
/ Privát szervezésű oktatás, tanfolyamok során is alkalmazható a mikrolearning, akár a hagyományos tananyag kiegészítéseként bizonyos jól körülhatárolható témákhoz, így a tanfolyam is sokszínűbb és hatékonyabb lesz.
Ha megjött a kedved, hogy kipróbáld és a saját tananyagaidba is beemeld ezt a formát, de nem tudod, hogyan fogj hozzá, keress minket bátran! Mi bevezetünk a mikrolearningek készítésének titkaiba, megmutatjuk milyen szoftverekkel készíthetsz hasonló anyagokat, megtanítjuk neked, mire kell figyelni a tananyag elkészítése közben, vagy akár el is készítjük a veled közösen megálmodott tananyagot.
Kik vagyunk?
Digitális oktatási szakértők és szoftverfejlesztők, akik követik a trendeket és innovatív megoldásokat kínálunk az általunk készített tananyagokban és rendszerekben. Már X éve foglalkozunk digitális képzésekkel, komplex e-learning tananyagok készítésével és rendszerek bevezetésével.
A Klippe Learning csapata elkészíti számodra azt a digitális oktatási és tanulási megoldást, amit megálmodtál – vagy megálmodjuk helyetted, ha nem tudod, hogy pontosan mire van szükséged. Saját tartalom, kreatív és motiváló módszerek, hozzád alakított platform.
Hol érsz el minket?
Ha szeretnél többet megtudni egyedi tananyagainkról, az e-learning rendszerekről, a képzéseinkről, vagy árajánlatot kérnél, vedd fel velünk a kapcsolatot:
írj nekünk a jobb oldali űrlapon keresztül!
vagy hívj fel minket:
vagy írj email-t: