Az e-learning világa néhány év alatt hatalmasat változott. Olyan korszakba léptünk, ahol generatív mesterséges intelligencia és adatvezérelt rendszerek határozhatják meg a tanulási élményt. Akár belső képzéseket tartotok munkatársaitoknak, akár szélesebb tanulói közösséget szolgáltok ki, érdemes átgondolnotok, hogyan használjátok az adatokat az oktatásban. Műhelyposztunkban bemutatjuk, milyen módon alakítja át a rengeteg adat felhasználása az e-learninget, milyen lehetőségeket nyújt nektek és milyen kihívásokkal kell szembenéznetek miatta.
Adatok az e-learningben
A tanulási platformok digitalizálása soha nem látott mennyiségű adatot tesz elérhetővé: tanulói interakciókat, értékeléseket vagy akár mintákat a tananyag iránti elkötelezettségben. A modern e-learning rendszerek ma már több mint 200 különböző adatpontot követnek nyomon tanulói munkamenetenként, többdimenziós profilokat hozva létre a résztvevőkről. Ez számtalan lehetőséget és kihívást tartogat.
Mi a generatív mesterséges intelligencia és mi köze az adatokhoz?
A generatív mesterséges intelligencia képes új tartalmak létrehozására, legyen szó szövegről, képről, zenéről, videóról vagy épp kódról. Működésének alapját olyan gépi modellek adják, amelyek hatalmas mennyiségű adatból tanulnak, és ezek alapján képesek új mintákat, válaszokat, javaslatokat vagy például tananyagrészeket generálni. A legismertebb technológiák közé tartoznak az úgynevezett transzformer-alapú modellek, például a GPT (Generative Pre-trained Transformer), amelyek képesek kontextusfüggő, természetes nyelvű szövegek előállítására.
A generatív MI lényege, hogy megtanulja a mintázatokat a korábban látott adatokból, és ezek alapján képes új, releváns tartalmakat előállítani. A legnagyobb áttörést az jelenti, hogy így képes reagálni az adott felhasználó viselkedésére vagy kérésére, és személyre szabott, valós időben létrehozott megoldásokat kínál. Az oktatásban ez azt jelenti, hogy tananyag, visszajelzés vagy akár gyakorlófeladat is generálható egy-egy kurzus résztvevő aktuális tudásszintjéhez és tanulási stílusához igazítva. Ez alapjaiban formálhatja át a tanulási élményt, sokkal rugalmasabbá, dinamikusabbá és hatékonyabbá teheti.

A XXI. századi tanulói profil – Milyen igényekre figyeljünk a kurzusok kialakításánál?
A XXI. századi tanuló leterhelt, türelmetlen és szomjazik a tudásra, olyannyira, hogyha egy szervezeten belül nincs lehetőség szakmai fejlődésre, nem ritka, hogy otthagyja. Összegyűjtöttük, mi jellemzi a mai tanulói profilt, és néhány tippet is hoztunk, hogyan motiválhatjuk őket a kurzusokon!
Olvass tovább!Mire képesek az adatok az oktatásban?
Régebben az adatok lassabb változásokat hoztak az e-learningben: megnéztétek, ki végezte el a kurzust, miket ugrott át, hányan buktak meg egy vizsgán, vagy milyen volt az elégedettségi mutató és ezek alapján tudtatok igazítani a tananyagon és a folyamatokon.
Ebben hozott változást a generatív MI. A tanulói aktivitások (videónézési szokások, teszteredmények, interakciók, tananyag-ismétlés gyakorisága stb.) rengetegféle adatot biztosítanak, amit fel tud használni, így a modernebb rendszerek valós időben tudják elemezni a tanulói viselkedést, és ez alapján dinamikusan tudják alakítani a tanulási útvonalat, az értékelést vagy akár az oktatás tartalmát is.
A legnagyobb áttörés az, hogy a kurzus minden résztevője egyedi tanulási élményt kaphat, nem sablonos tananyagot, hanem olyat, ami az ő előzetes tudásához, érdeklődéséhez és tanulási tempójához illeszkedik. Ha például egy munkatársatok gyengébben teljesít egy adott modulban, a rendszer alternatív magyarázatot adhat neki (pl. vizuális, történetmesélő, gyakorlati példák formájában), míg a jól teljesítők nehezebb kihívásokat kaphatnak. Ez nem csak a tanulók motivációját növeli, hanem a képzések hatékonyságát is drasztikusan javítja.
A hagyományos tesztek gyakran binárisan működnek: jó válasz, rossz válasz. A generatív MI azonban a nyílt végű válaszokat is tudja értelmezni, és nem csak azt mondja meg, hogy jó-e, hanem elmagyarázza, miért nem jó, vagy mit lehetne jobban csinálni. Ez különösen fontos az olyan képzések során, ahol nem a lexikális tudás, hanem a gondolkodásmód és megértés fejlesztése a cél.
Az adatvezérelt rendszerek egyik legnagyobb előnye, hogy előrejelzéseket tudnak adni. Például meg tudják jósolni, hogy egy adott kurzus résztvevője nagy eséllyel nem fogja befejezni a tanfolyamot, ha így halad tovább. Ez nem varázslat, hanem adatok alapján számolják ki: figyelik, hogy csökken-e az aktivitás, elmaradnak-e beadandók, csökken-e a fórumbejegyzések száma, stb. Ez azt jelenti, hogy ha kell, időben be tudtok avatkozni, például célzott segítséggel, támogatással, mentorálással, még mielőtt túl késő lenne.
A tananyagfejlesztés sok cégnél komoly idő- és pénzbefektetés. A generatív MI itt is segít: szövegeket, kvízeket, példákat, sőt komplett mikrotananyagokat tudtok vele előállítani. Természetesen szükség van emberi kontrollra, de a fejlesztési idő jelentősen csökkenhet, miközben a tartalom ugyanúgy megfelel az elvárt szakmai színvonalnak. Ez különösen hasznos lehet akkor, ha gyakran kell frissítenetek a tananyagot, például változó jogszabályi környezet, technológiai újdonságok vagy belső szabályzatok miatt.
Az adatvezérelt működés egyik legnagyobb kihívása az adatbiztonság és anonimitás. A generatív MI ma már képes szintetikus adatokkal dolgozni, vagyis olyanokkal, amelyek nem valódi emberektől származnak, de valósághű viselkedésmintákat követnek. Ez lehetővé teszi, hogy úgy fejlesszetek, teszteljetek vagy szimuláljatok különböző tanulói viselkedéseket, hogy valós személyek adatait nem kockáztatjátok.
A résztvevők tanulási adatait azoban valamilyen mértékben vélhetően így is mindenképp használni fogjátok, ebben fontos a transzparencia, az adatvédelmi szabályozásnak való megfelelés, és persze a beleegyezésük. Érdemes nekik elmagyarázni, hogy mi történik, milyen adatokat és mire fogtok használni. Ez sokat segíthet abban, hogy könnyebben megértsék és elfogadják az új technológiát.
Az e-learning egyre inkább közösségi élmény is. A generatív MI fel tudja térképezni az interakciókat, és javaslatokat tehet arra, hogyan érdemes csoportokat alkotni, kiket érdemes egy projekthez összerakni. A hálózatelemzés segítségével még az is kiszűrhető, hogy egy fórumon vagy chatfelületen hol terjed félreértés vagy téves tudás, amit még időben korrigálni lehet. Ez különösen értékes lehet olyan szervezeti környezetben, ahol sokszintű, együttműködésre épülő képzéseket tartotok.

Mire figyeljetek, ha adatokra és generatív MI-re támaszkodtok az oktatásban?
A generatív MI-alapú e-learning rengeteg lehetőséget tartogat, de nem mentes a kihívásoktól sem. Néhány dolog, amit érdemes szem előtt tartani:
- Ne támaszkodjatok kizárólag a technológiára! A személyes visszajelzés, a mentori jelenlét továbbra is kulcsfontosságú.
- Figyeljetek az algoritmikus torzításokra! Az MI is tanulhat rossz példákból, ezért is fontos az emberi kontroll.
- Az esélyegyenlőség kérdése is kiemelt: ne csak azok férjenek hozzá a legmodernebb tanulási élményhez, akiknek ez jobban megy vagy fejlettebb eszközeik vannak!
Segítségre van szükséged?
Ha szeretnéd hatékonyabbá tenni a szervezeti oktatást például a generatív MI lehetőségeinek kihasználásával, de bizonytalan vagy, merrefelé indulj, keress minket, és segítünk kiválasztani a legjobb megoldásokat! Amennyiben korlátozottak az erre fordítható erőforrásaid, javasoljuk, hogy mindenképp vedd fel velünk a kapcsolatot, szakértői segítséggel ugyanis rengeteg munka és költség megtakarítható!
Ha hasznos volt ez az írás, kövess minket Facebookon vagy Linkedinen, hogy értesülj a legújabb cikkekről!
Illetve fordulj hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségek valamelyikén! ⬇️
Kik vagyunk?
Digitális oktatási szakértők és szoftverfejlesztők, akik követik a trendeket és innovatív megoldásokat kínálunk az általunk készített tananyagokban és rendszerekben. Már X éve foglalkozunk digitális képzésekkel, komplex e-learning tananyagok készítésével és rendszerek bevezetésével.
A Klippe Learning csapata elkészíti számodra azt a digitális oktatási és tanulási megoldást, amit megálmodtál – vagy megálmodjuk helyetted, ha nem tudod, hogy pontosan mire van szükséged. Saját tartalom, kreatív és motiváló módszerek, hozzád alakított platform.
Hol érsz el minket?
Ha szeretnél többet megtudni egyedi tananyagainkról, az e-learning rendszerekről, a képzéseinkről, vagy árajánlatot kérnél, vedd fel velünk a kapcsolatot:
írj nekünk a jobb oldali űrlapon keresztül!
vagy hívj fel minket:
vagy írj email-t: