Képzeljétek el, hogy egy digitálisan fejlett, motivált szervezetben dolgoztok, ahol a belső képzések tényleg mindenkit megszólítanak! Minden kurzus résztvevő azt érzi, pontosan akkor és azt tanulhatja, amire éppen szüksége van, miközben fejlődése, eredményei transzparensek, és azonnali visszacsatolást kap minden próbálkozása után.
Az elmúlt évek technológiai forradalma a tanulás világát is teljesen átalakította, a mesterséges intelligencia (MI) már a mindennapi oktatás része. Vajon hogyan működnek az úgynevezett intelligens oktatási rendszerek (Intelligent Tutoring System – ITS), mire képesek ma és néhány éven belül? Szervezetként milyen előnyöket jelenthet, ha ti is beépítitek az intelligens rendszereket a képzéseitekbe? Hogy érdemes ebbe belekezdeni? Milyen lépései és buktatói vannak? Műhelyposztunkból kiderül.
Mi az az Intelligent Tutoring System?
Az intelligens oktatási rendszer egy olyan MI-alapú szoftver, amely képes személyre szabott oktatási tartalmakat, visszajelzéseket és támogatást nyújtani a kurzusok minden résztvevője számára. Ezek a rendszerek nem egyszerű digitális tananyagok vagy e-learning felületek, hanem gépi tanárok: folyamatosan elemzik a résztvevők válaszait, tanulási szokásait, erősségeit és fejlesztendő területeit, és ezekhez igazítva alakítják a tanulási útvonalakat.
Miben különböznek az Intelligent Tutoring Systemek a hagyományos e-learning rendszerektől?
Adaptivitás
Az intelligens rendszerek menet közben alkalmazkodnak a résztvevők tudásszintjéhez. Ha valaki gyorsabban halad, rövidítik a tananyagot, ha elakad, extra magyarázatot vagy gyakorlófeladatot adnak.
Személyre szabott visszajelzés
Nem csak rossz/jó válaszokat ismernek, képesek felismerni hibák típusait, és személyre szabott magyarázatokat kínálnak, sokszor a természetes nyelvi feldolgozást (NLP) segítségével.
Tanulói profilépítés
Az ITS-ek folyamatosan profilt építenek minden résztvevőről: milyen tempóban tanul, hol hibázik, melyik anyagrésznél veszít motivációt vagy hogy milyen oktatási módszer működik nála a legjobban.
Milyen előnyöket hoz a Intelligent Tutoring System szervezetetek számára?
A személyre szabott útvonalak, az azonnali visszacsatolás és a célzott támogatás révén minden tanuló a lehető leghatékonyabb módon és tempóban haladhat.
Az e-learning rendszerek egyik legnagyobb előnye, hogy valós időben gyűjtik és elemzik az adatokat. Nem kell külön Excel-táblákból összefésülni a jelenléti íveket, a teszteredményeket vagy a kitöltési arányokat, az LMS (Learning Management System) mindezt egy átlátható, vizualizált vezérlőpulton mutatja be nektek.
Mire lehet jó ez?
- Látjátok, ki hol tart, kinek kell esetleg emlékeztetőt küldeni.
- Észrevehetitek, melyik modulnál esik vissza a tanulók aktivitása, és tudtok reagálni.
- Könnyen kimutathatjátok a képzés hatékonyságát a vezetés vagy a partnerek felé.
- Az adatok később is visszakereshetők, így egy audit vagy minőségbiztosítási ellenőrzés sem jelent gondot.
Az MI részben helyettesíti a manuális korrepetálást és az oktatók idejét a stratégiai támogatás felé tereli. Egy intelligens rendszer pontos képet ad arról, hogy ki milyen szinten áll, és milyen fejlődést mutat. Ezáltal elkerülhetitek a felesleges képzéseket, hiszen mindenki csak azt az időt és energiát fekteti be, amire tényleg szükség van.
A résztvevőknek több kedvük lesz tanulni, ha érzik, hogy a rendszer érti őket, és személyre szabott kihívásokat kínál. Az élményszerű tanulás pedig közvetlenül visszahat a teljesítményre.
Egy-egy tréning vagy onboarding folyamat akár több száz, több ezer résztvevőre is kiterjeszthető, miközben mindenki egyéni támogatást kap.
A rendszer felismeri, ha valaki lemarad vagy motivációt veszít, és automatikus riasztásokat/segítséget állíthat be.
Milyen területeken lehet alkalmazni az Intelligent Tutoring Systemeket?
Az intelligens oktatási rendszerek alkalmazása már számos területen kézzelfogható eredményeket hozott, különösen a szakmai továbbképzések és a soft skill tréningek során. Az ITS-ek egyre hangsúlyosabb szerepet kapnak az onboarding folyamatokban is, ahol nagy előny, hogy sok résztvevőnek lehet egységes, mégis személyre szabott tanulási élményt biztosítani.
A munkaközi készségfejlesztés tekintetében az intelligens rendszerek képesek folyamatosan monitorozni a tanulók fejlődését, így pontosan azokat a kompetenciákat fejlesztik, amelyek aktuálisan a legnagyobb hozzáadott értéket adják egy-egy pozícióban vagy munkakörben. Továbbá speciális igényű munkakörnyezetekben – például magasan szabályozott iparágakban vagy komplex, gyorsan változó tevékenységek esetén – az ITS-ek lehetővé teszik a kognitív képességek célzott fejlesztését és az egyedi tanulási útvonalak kialakítását.

A tanulás új motorja: mi mindenre képesek az adatok az e-learningben?
Olyan korszakba léptünk, ahol generatív mesterséges intelligencia és adatvezérelt rendszerek határozhatják meg a tanulási élményt. Bemutatjuk, milyen módon alakítja át a rengeteg adat felhasználása az e-learninget, milyen lehetőségeket nyújt nektek és milyen kihívásokkal kell szembenéznetek.
Olvass tovább!Hogyan vezessetek be Intelligent Tutoring Systemeket a szervezetben? – 11 lépésben
Az intelligens oktatási rendszerek valódi innovációt jelenthetnek a szervezeti tanulásban, de csak akkor tudjátok kiaknázni a teljes potenciáljukat, ha átgondoltan, tudatosan végzitek el a bevezetési folyamatot. Ehhez gyűjtöttük össze a legfontosabb lépéseket és gyakorlati tippeket, amelyeket az itthoni és nemzetközi gyakorlati példák, valamint kutatások alapján ajánlunk.
1. Határozzátok meg a célokat!
Az első lépés, hogy pontosan kijelöljétek, mely területen, mely tanfolyamokban vagy képzési modulokban szeretnétek először alkalmazni az intelligens oktatási rendszert. Gondoljátok át, hogy mi az, amit fejlesztenétek: onboarding folyamat, belső szakmai továbbképzés, vagy specifikus készségek célzott fejlesztése! Ha világos a cél, könnyebb lesz mérni az eredményeket is.
2. Indítsatok pilot projektet!
Ne vágjatok bele azonnal a szervezetszintű bevezetésbe! A legjobb, ha először egy kisebb, jól körülhatárolható tesztcsoporttal próbáljátok ki az ITS-t. Egy pilot során nemcsak a technológiát tudjátok tesztelni, hanem azt is látjátok, milyen tanulói, oktatói vagy adminisztrációs kérdések merülnek fel éles helyzetben.
3. Bízzatok meg dedikált felelőst!
A bevezetés során legyen egyértelmű felelős, jellemzően a HR- vagy az IT-csapatból. Ez segít abban, hogy minden kérdésnek, visszajelzésnek vagy javaslatnak legyen gazdája, gyorsabban és gördülékenyebben haladjon a kivitelezés.
4. Fókuszáljatok az integrációra!
Az intelligens oktatási rendszer akkor lesz igazán hatékony, ha jól illeszkedik a meglévő e-learning ökoszisztémátokhoz, legyen szó e-learning rendszerről, tananyagról vagy adminisztrációs folyamatokról. Érdemes már a pilot során együttműködni a fejlesztőkkel, szakértőkkel, és átgondolni, hogyan lesz tökéletes az átjárás a rendszerek között.
5. Támogassátok az oktatókat!
Az ITS bevezetése együtt jár az oktatói szerepkör változásával is. Már nem csupán tartalmat adnak át, hanem a rendszer által generált visszajelzéseket, tanulói profilokat elemzik, motiválnak és mentorálnak. Ezért fontos, hogy tréningeket, workshopokat biztosítsatok számukra, hogy a legújabb MI-alapú eszközöket is magabiztosan tudják használni.
6. Alakítsatok ki átlátható adathasználati irányelveket!
Az ITS-ek személyre szabott profilt készítenek minden tanulóról, ezért létfontosságú, hogy az adatkezelés átlátható és GDPR-kompatibilis legyen. Kommunikáljátok nyíltan, milyen adatokat, milyen célra használtok, és hol tudnak segítséget kérni, ha kérdésük merül fel ezzel kapcsolatban!

7. Kombináljátok a digitális és élő támogatást!
Az ITS önmagában is hatékony, de a legjobb eredményeket hibrid, azaz ember + MI modellekkel érhetitek el. Kombináljátok az intelligens automatizmust élő mentorok, szakmai támogató kollégák segítségével, így minden tanuló biztos lehet abban, hogy a kérdéseire tényleg hasznos válaszokat kap.
8. Dolgozzatok ki tanulási útvonalakat, használjatok motivációs eszközöket!
A jól strukturált, vizuálisan is áttekinthető tanulási térkép minden résztvevő számára egyértelművé teszi, milyen lépések várnak rá, mikor mi következik. Integráljátok a motivációs, játékosított elemeket (gamification) is, ezek segítenek fenntartani a lelkesedést hosszabb távon is!
9. Mérjétek az eredményeket, kérjetek aktívan visszajelzést és kommunikáljatok!
Állítsatok be rendszeres visszacsatolási pontokat (rövid kérdőívek, csapatbeszélgetések), hogy folyamatosan lássátok, mikor és hol kell igazítani a folyamatokon. Osszatok meg tanulói vagy akár oktatói sikertörténeteket a belső kommunikációban is! Ezzel motiváljátok a résztvevőket és erősítitek az újdonságok elfogadását.
10. Biztosítsatok folyamatos támogatást!
Mindig legyen világos, hogy a tanulók hol és hogyan kérhetnek segítséget: élő vagy digitális ügyfélszolgálaton, csoportos chaten, e-mailben vagy akár személyesen is.
11. Legyetek türelmesek!
Bár nem kizárt, hogy már az első hetekben látványos eredményeket értek el, a fejlődés általában fokozatosan jelenik meg. Az automatizmusok sokszor jól működnek, de időnként nagyon is szükség lesz személyes beavatkozásra, személyre szabott támogatásra.
Mit tartogathat az Intelligent Tutoring Systemek jövője?
A jövő intelligens oktatási rendszerei előtt rendkívül izgalmas lehetőségek állnak, hiszen a generatív mesterséges intelligencia folyamatos fejlődésével az ITS-ek egyre inkább képesek lesznek arra, hogy a kontextust érzékelve, a tanulók valós szándékait és szükségleteit felismerve nyújtsanak személyre szabott támogatást. Egyre nagyobb hangsúlyt kap a természetes nyelvi visszajelzések fejlesztése is, amely lehetővé teszi, hogy az intelligens rendszerek ténylegesen emberközeli, személyes és bátorító válaszokat, ajánlásokat, mentorálást boztosítsanak a résztvevők számára.
Ugyanakkor komoly kihívások is várnak ránk. Az adatszabályozás és az adatvédelem szigorú betartása nélkülözhetetlen, hiszen a személyre szabott tanulói profilok kezelése érzékeny információkkal jár. Fontos, emellett hogy az automatizáció ne vezessen torzításokhoz vagy gépies tanulási élményhez, hanem mindig része legyen az emberi tényező, ami kulcsfontosságú a tanulók motivációjának fenntartásában.
Ezek a szempontok közösen alakítják majd az intelligens oktatási rendszerek fejlődésének irányait, biztosítva, hogy a technológia a tanulók és a szervezetek javát szolgálja.
Segítségre van szükséged?
Ha szeretnéd hatékonyabbá tenni a szervezeti oktatásotokat akár ITS segítségével akár más technológiával, de bizonytalan vagy, merrefelé indulj, keress minket, és segítünk kiválasztani a legjobb megoldásokat! Amennyiben korlátozottak az erre fordítható erőforrásaid, javasoljuk, hogy mindenképp vedd fel velünk a kapcsolatot, szakértői segítséggel ugyanis rengeteg munka és költség megtakarítható!
Ha hasznos volt ez az írás, kövess minket Facebookon vagy Linkedinen, hogy értesülj a legújabb cikkekről!
Illetve fordulj hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségek valamelyikén! ⬇️
Kik vagyunk?
Digitális oktatási szakértők és szoftverfejlesztők, akik követik a trendeket és innovatív megoldásokat kínálunk az általunk készített tananyagokban és rendszerekben. Már X éve foglalkozunk digitális képzésekkel, komplex e-learning tananyagok készítésével és rendszerek bevezetésével.
A Klippe Learning csapata elkészíti számodra azt a digitális oktatási és tanulási megoldást, amit megálmodtál – vagy megálmodjuk helyetted, ha nem tudod, hogy pontosan mire van szükséged. Saját tartalom, kreatív és motiváló módszerek, hozzád alakított platform.
Hol érsz el minket?
Ha szeretnél többet megtudni egyedi tananyagainkról, az e-learning rendszerekről, a képzéseinkről, vagy árajánlatot kérnél, vedd fel velünk a kapcsolatot:
írj nekünk a jobb oldali űrlapon keresztül!
vagy hívj fel minket:
vagy írj email-t: