+ 36 20 333 52 40

🎬 Hogyan születik egy e-learning forgatókönyv? – Interjú Lukács Cintiával, a Klippe Learning forgatókönyvírójával

A legtöbben egy e-learning anyagra úgy gondolnak, mint egy kattintható tananyagra. De mi történik, mielőtt a tanuló egyáltalán megnyitja a modult? Műhelyposztunkban erről mesél Lukács Cintia, a Klippe Learning egyik forgatókönyvírója.

Lukács Cintia tananyagfejlesztő, a forgatókönyvek megírásától a tananyagok fejlesztéséig lehet rá számítani az e-learning fejlesztések során. Angol nyelvből szerzett mesterdiplomát, és 2024-ben csatlakozott a Klippéhez.

Hogyan indul a folyamat, amikor egy új forrásanyagot kapsz – mondjuk egy hosszú, szöveges dokumentumot?

Először mindig a koncepció születik meg. Ez az első lépés: átgondoljuk, milyen iparágnak készül a tananyag, hogyan fogják használni, milyen felületen jelenik meg, és kik a tanulók – például fiatal pályakezdők vagy tapasztalt mérnökök.
A koncepcióban benne van a kerettörténet iránya, a tanulási ív és a modulok – még nem részletezett – tartalma. Általában több – mondjuk három – történetszálat dolgozunk ki, majd a szakértőkkel közösen kiválasztjuk, melyik illik legjobban a célcsoporthoz.
Más kerettörténet működik például egy óvónői csapatnál, és más egy mérnöki közegben – az egyik lehet meseszerűbb, a másik gyakorlatiasabb.

Hogyan születnek a karakterek és a történetek részletei?

Miután a koncepciót jóváhagyják, jön a forgatókönyv kidolgozás, ez már minden apró részletet tartalmaz.
Itt dől el, hogy a karakterek hogyan reagálnak, mit mondanak, milyen a hozzáállásuk, sőt, még a hanglejtésük is. Van, ahol a tanuló választhat, melyik figurával halad végig a történeten – például egy kedvesebb vagy viccesebb hangvételű szereplővel.
Emlékszem, volt egy projekt, ahol egy karakter annyira jól el lett találva, hogy a kollégák tippelgettek, hogy vajon ki lehetett az inspiráció, kiről volt mintázva. Egy ilyen visszajelzés óriási sikerélmény számunkra.

A történetek vállalati valóságban, vagy inkább fiktív, elvont környezetben játszódnak?

Ez mindig attól függ, milyen a téma és a szervezet, mire van befogadókészség.
Ha például egy onboardingról van szó, akkor fontos, hogy a tanuló felismerje a tananyagban és a történetben a saját cégét, a környezetét, a szervezet értékeit – ott erősebb a céges kontextus.
Ha viszont picit “szárazabb” témát dolgozunk fel, mint például az IT Biztonság, akkor sokszor izgalmasabb, ha elrugaszkodunk a valóságtól, például egy hacker támadásait kell megállítania a tanulónak. Én pedagógusként azt gondolom, hogy a felnőttek is jobban tanulnak, ha merünk egy kicsit játszani velük – ha nem csak „feladatot oldanak meg”, hanem egy kalandot élnek át.

A vizuális világot is figyelembe veszitek a forgatókönyv írásakor?

Abszolút. Számomra a forgatókönyv szerves része a vizualitás is.
Általában a design terv már egy korábbi fázisban elkészül, nagyjából a koncepcióval párhuzamosan. , Én kifejezetten szeretek ezekkel a grafikai elemekkel, színvilággal dolgozni, mert könnyebben látom, milyen lesz majd a konkrét tananyag. Persze el lehet készíteni a forgatókönyvet enélkül is, de tapasztalatom szerint az ügyfelek jobban értik és élvezik, ha komplexen látják a tervezett tananyagot.

e-learning forgatókönyvírás

Számodra mi a legizgalmasabb része ennek a munkának?

A pillanat, amikor életre kel egy száraz szakmai anyag.
Először még csak elképzeljük, aztán lassan kibontakozik a történet és a benne a tananyag  feladatokká formálódik: drag and drop-feladatok, párosítás, memóriajáték, interaktív döntési helyzetek, animációk – rengeteg módon tud
Azt is szeretem hogy a munkám során elmélyülök olyan témákban, amikkel egyébként valószínüleg nem foglalkoznék a hétköznapjaimban, legyen az szivattyúzás,  Nemrégen egy gyermekvédelmi projekten dolgoztam, ami lelkileg nehéz téma tud lenni, de közben sokat ad és személyesen is tudok fejlődni.

Szoktál a saját élményeidből is meríteni?

Igen, különösen akkor, ha tudom, hogy tanároknak vagy felnőtteknek szól a tananyag.
Tavaly dolgoztam egy olyan, pedagógusoknak és szülőknek készített tananyagon, ami igazán közel állt a személyiségemhez és az érdeklődési körömhöz. Ilyenkor kifejezetten izgalmas tud lenni egy munkanap, a tervezési folyamat és a megvalósítás is.

Egy HR-es vagy L&D vezető miért válasszon történetre épülő tananyagot?

A kerettörténet sokkal hatékonyabbá teszi a tanulást.
A tanuló nem passzív befogadó, hanem aktív résztvevő lesz: segíti a főhőst, döntéseket hoz, kíváncsi, mi történik a karakterével a következő jelenetben.
Így nem „kell” tanulnia – hanem akar.
De hangsúlyozom, fontos, hogy a szervezet is nyitott legyen rá. Hiszen hanincs befogadókészség a játékosságra, a sztorira, akkor akár kontraproduktívvá is válhat egy ilyen megközelítés. Ilyenkorkerettörténet nélküli, de ugyanúgy interaktív tananyagokat készítünk.

e-learning fejlesztés

Hogy érdemes szakértővel belevágni az e-learning fejlesztésbe?

Hogyan találjatok megfelelő e-learning fejlesztő céget? Hogyan írjatok ki sikeres tendert? Milyen kérdéseken és válaszokon keresztül lehet eljutni az első beszélgetéstől a projekttervezésen át a tényleges megrendelésig? Miről kell és miről érdemes egyeztetni a fejlesztés előkészítése során?

Olvass tovább!

Volt olyan visszajelzés, ami különösen megmaradt benned?

A tanulóktól, felhasználóktól sajnos ritkán jut el hozzánk konkrét visszajelzés, de amikor például a családomnak meséltem, hogy egy „child safeguarding” (gyermekvédelmi) projekten dolgozom, ők hangosították ki, hogy mennyire jó hogy a munkánknak valódi hatása van. A kollégákkal együtt olyan tananyagokat készítünk és adunk át, ami embereket, gyerekeket segíthet – ez elég jó érzés.
És persze a felhasználói tesztekből is kaptunk már nagyon kedves visszajelzéseket, amik megerősítettek ebben.

Végül: mi a kedvenc pillanatod a munkában?

Amikor egy ötlet végül működik.
Amikor a tanuló egy karakterrel halad, dönt, hibázik, javít, és közben valóban tanul – nem csak kipipálja a modult.
Ez az, amikor a víziónk  megvalósul, és a tanulás valódban élménnyé válik.

Segítségre van szükséged?

Ha szeretnéd hatékonyabbá tenni a szervezeti oktatásotokat jó e-learning forgatókönyvekkel és élményszerű tanulással, de bizonytalan vagy, merrefelé indulj, keress minket, és segítünk kiválasztani a legjobb megoldásokat! Amennyiben korlátozottak az erre fordítható erőforrásaid, javasoljuk, hogy mindenképp vedd fel velünk a kapcsolatot, szakértői segítséggel ugyanis rengeteg munka és költség megtakarítható!

Ha hasznos volt ez az írás, kövess minket Facebookon vagy Linkedinen, hogy értesülj a legújabb cikkekről!

Illetve fordulj hozzánk bizalommal az alábbi elérhetőségek valamelyikén! ⬇️

Klippe Learning

Kik vagyunk?

Digitális oktatási szakértők és szoftverfejlesztők, akik követik a trendeket és innovatív megoldásokat kínálunk az általunk készített tananyagokban és rendszerekben. Már X éve foglalkozunk digitális képzésekkel, komplex e-learning tananyagok készítésével és rendszerek bevezetésével.

A Klippe Learning csapata elkészíti számodra azt a digitális oktatási és tanulási megoldást, amit megálmodtál – vagy megálmodjuk helyetted, ha nem tudod, hogy pontosan mire van szükséged. Saját tartalom, kreatív és motiváló módszerek, hozzád alakított platform.

Hol érsz el minket?

Ha szeretnél többet megtudni egyedi tananyagainkról, az e-learning rendszerekről, a képzéseinkről, vagy árajánlatot kérnél, vedd fel velünk a kapcsolatot:
írj nekünk a jobb oldali űrlapon keresztül!
vagy hívj fel minket:
vagy írj email-t: